A fiatal tengeri ászkarákok a végbélnyílásukat is képesek visszanöveszteni

2023.01.30. · tudomány

A regeneráció eddig nem ismert páratlan mértékét tapasztalták ízeltlábúaknál a berlini Humboldt Egyetem kutatói – számolt be róla a Live Science.

A német evolúció- és tengerbiológusok az Evolution folyóiratban megjelent tanulmányukban ismertették azt a kísérletsorozatot, amelyben a Pycnogonum litorale nevű tengeri ászkarákfaj fiatal példányait vizsgálták.

Bár más ízeltlábúakról korábban is ismert volt, hogy képesek a sérülés vagy/és ragadozótámadás következtében elvesztett testrészeik teljes regenerálására, vagyis visszanövesztésére, a tengeri ászkarákoknál ilyesmit eddig nem jegyeztek fel. A szakirodalom ok-okozati magyarázata szerint a Pycnogonidae rendszertani családba sorolt, az alig milliméterestől a méteresig terjedő testméretű tengeri ászkarákoknál azért nem fejlődött ki ez a képesség, mert masszív külső meszes vázuk evolúciós léptékben elegendő védelmet nyújt nekik.

A fenti hipotézist tesztelték a berlini kutatók, akik 23 fiatal és 23 ivarérett P. litorale példány különböző testrészeinek eltávolításával. Kiderült, hogy a még nem kifejlett egyedek közül a beavatkozásokat túlélő 16-ból 14 akkor is képes volt a regenerálódásra, amikor az emésztőrendszerük egyes traktusait, így a végbelüket vagy éppen szaporítószerveiket amputálták. A kifejlett példányok ezzel szemben semmiféle regenerációt nem produkáltak.

Pycnogonum litorale
photo_camera Pycnogonum litorale Fotó: E. Lazo-Wasem/ Yale Peabody Museum of Natural History

A Live Science által idézett kutatók a következőkben molekuláris szinten is fel kívánjuk deríteni a regeneráció mögött álló biológiai mechanizmust, mert szerintük az ömagukat lefejező tengeri csigákhoz hasonló léptékű képesség áttörést hozhat a humán gyógyászatban is.