Merevedési zavart okozhat az űrutazás

2023.11.23. · tudomány

Rosszul áll a szénája a férfi űrhajósjelölteknek: a NASA első olyan kutatása, amely a galaktikus sugárzás és a súlytalanság hatását vizsgálta a férfiak szexuális egészségére, arra jutott, hogy a két jelenség együtt károsíthatja az erekcióért felelős szövetek működését, és ennek hatása akár évtizedekig is eltarthat.

A szerdán közzétett jelentésben arra figyelmeztettek, hogy a jövőbeni mélyűri küldetésekről való visszatérésük után tüzetesen vizsgálni kell az űrhajósok nemi egészségét, és megjegyezték, hogy bizonyos antioxidánsok a káros biológiai folyamatok blokkolásával segíthetnek ellensúlyozni az egészségkárosító hatásokat. A lehetséges problémák feltárását azért sürgette meg a NASA, mert jövőre már indulnak is az első űrhajósok a Hold felé, míg 2040-re már Mars-utazást terveznek.

„Bár a galaktikus kozmikus sugárzás negatív hatásai hosszan tartók voltak, a szövetekben a redox és nitrogén-oxid útvonalak akut célzásával kiváltott funkcionális javulás azt sugallja, hogy a merevedési zavarok kezelhetők lehetnek” – mondta Justin La Favor, a Floridai Állami Egyetem neurovaszkuláris diszfunkciókra szakosodott munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.

A súlytalanság és a kozmikus sugárzás élettani hatásait már az űrkorszak kezdete óta vizsgálják, ami az idők során olyan megelőző intézkedések bevezetését eredményezte, mint azok a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) alkalmazott speciális edzések, amelyek célja, hogy megvédjék az űrhajósokat a csontok és az izmok elhasználódásától.

Míg a Földet a bolygó mágneses mezeje és légköre védi a kozmikus sugárzástól, a Holdon és a Marson (valamint a köztes űrben) nincs hatékony védelem. Az ISS személyzetét a Föld mágneses mezején túl az állomás árnyékolása is védi, de egy hét alatt még így is olyan mértékű sugárzás éri őket, mint egy földi embert egy év alatt.

A kísérletet természetesen nem embereken végezték el, hanem patkányokon: az egyedeket egy-egy 30 fokos szögben felfüggesztett hámba helyezték, majd kitették őket a kozmikus sugárzás szimulációjának a New York-i Űrsugárzási Laboratóriumban. A patkányok szöveteinek elemzése egy évvel később kimutatta, hogy még a kozmikus sugárzásnak való alacsony kitettség is fokozta az állatok oxidatív stresszét, ami rontotta annak az artériának a működését, ami a péniszt és a merevedési szövetek vérellátását biztosítja. A súlytalanság hasonló hatást fejtett ki, de jóval kisebb mértékben.