Már biztonsági sofőr nélkül járják az utakat a Google önvezető autói

2017.11.09. · TECH

Elsőként a Google anyacége, az Alphabet alatt működő Waymo küldött közútra olyan önvezető autókat, amelyekben már nem ül ember a volán mögött – jelentette be a lisszaboni Web Summit techkonferencián John Krafcik elnök-vezérigazgató. A Verge beszámolója szerint az autók már október közepe óta járják az arizonai Chandler városának egy 260 négyzetkilométeres területét, de egyelőre nem teljesen ember nélkül: a cég alkalmazottai a hátsó ülésről felügyelik az utazást.

A Chrysler Pacifica hibrid kisbuszokkal operáló tesztüzem alatt hamarosan a helyi lakosok is kipróbálhatják az önvezető autót, legalábbis azok, akik regisztráltak az áprilistól elérhető Early Rider programra.

link Forrás

„Ez az eddigi legfejlettebb autónk. Minden egyes részét teljes autonómiára terveztük és építettük” – mondta Krafcik a konferencián, kiemelve a 360 fokban látó szenzorokat, a 300 méter távolságig 3D-ben látó lézereket és a járművek alá és elé is látó radarokat. A cégvezető a következő lépést sem tartotta titokban: egy olyan kereskedelmi szolgáltatást hoznának létre, amely során egy mobilalkalmazással lehet hívni egy önvezető autót (mint egy sofőr nélküli Uber-fuvar), ami elvinne a munkahelyre, bevásárolni vagy épp egy hosszú éjszaka után biztonságosan hazaszállítana.

A 2009-ben, még Google Self-Driving Car Project néven indult fejlesztés során már többször jártak közúton a cég sofőr nélküli autói – 2012 márciusában még egy videót is közzétettek, amelyen egy automatizált Toyota Prius egy 95 százalékban látássérült kaliforniai férfit szállít az otthona, egy gyorsétterem és egy ruhatisztító szalon között.

link Forrás

A Waymo 2016 végén, egy évvel a Google vállalati átszervezése és az Alphabet létrehozása után vált belső projektből önálló céggé. Ahogy az a friss biztonsági jelentésükből kiderül, önvezető autóik nyolc év alatt már összesen több mint 5,6 millió kilométert tettek meg közúton, és a legutóbbi elérhető adatok szerint, 2016 februárjáig összesen 14 ütközést okoztak, de abból 13 alkalommal emberi hibából – az egyetlen szoftverhiba által okozott balesetben az autó az útját elálló homokzsákok kikerülése közben szaladt bele egy buszba.

Azzal, hogy a Waymo megszabadult a biztonsági sofőröktől, az automatizáltság negyedik szintjére („magas szintű automatizáltság”) lépett a SAE (Society of Automotive Engineers) 2014-es szabványa szerint. Ennél már csak az ötödik szint („teljes automatizáltság”) van feljebb, ahol a jármű már semmilyen beavatkozási kérést nem fogad el az embertől.

Az önvezető autók egyébként már Magyarországon sem idegenek: az óbudai székhelyű AImotive idén júliusban kapott engedélyt a közúti tesztelésre Budapesten, és nagyjából tíz autóval járják a fővárost – igaz, nálunk egyelőre még ülnek emberek a vezetőülésekben.