Már biztonsági sofőr nélkül járják az utakat a Google önvezető autói
Elsőként a Google anyacége, az Alphabet alatt működő Waymo küldött közútra olyan önvezető autókat, amelyekben már nem ül ember a volán mögött – jelentette be a lisszaboni Web Summit techkonferencián John Krafcik elnök-vezérigazgató. A Verge beszámolója szerint az autók már október közepe óta járják az arizonai Chandler városának egy 260 négyzetkilométeres területét, de egyelőre nem teljesen ember nélkül: a cég alkalmazottai a hátsó ülésről felügyelik az utazást.
A Chrysler Pacifica hibrid kisbuszokkal operáló tesztüzem alatt hamarosan a helyi lakosok is kipróbálhatják az önvezető autót, legalábbis azok, akik regisztráltak az áprilistól elérhető Early Rider programra.
„Ez az eddigi legfejlettebb autónk. Minden egyes részét teljes autonómiára terveztük és építettük” – mondta Krafcik a konferencián, kiemelve a 360 fokban látó szenzorokat, a 300 méter távolságig 3D-ben látó lézereket és a járművek alá és elé is látó radarokat. A cégvezető a következő lépést sem tartotta titokban: egy olyan kereskedelmi szolgáltatást hoznának létre, amely során egy mobilalkalmazással lehet hívni egy önvezető autót (mint egy sofőr nélküli Uber-fuvar), ami elvinne a munkahelyre, bevásárolni vagy épp egy hosszú éjszaka után biztonságosan hazaszállítana.
A 2009-ben, még Google Self-Driving Car Project néven indult fejlesztés során már többször jártak közúton a cég sofőr nélküli autói – 2012 márciusában még egy videót is közzétettek, amelyen egy automatizált Toyota Prius egy 95 százalékban látássérült kaliforniai férfit szállít az otthona, egy gyorsétterem és egy ruhatisztító szalon között.
A Waymo 2016 végén, egy évvel a Google vállalati átszervezése és az Alphabet létrehozása után vált belső projektből önálló céggé. Ahogy az a friss biztonsági jelentésükből kiderül, önvezető autóik nyolc év alatt már összesen több mint 5,6 millió kilométert tettek meg közúton, és a legutóbbi elérhető adatok szerint, 2016 februárjáig összesen 14 ütközést okoztak, de abból 13 alkalommal emberi hibából – az egyetlen szoftverhiba által okozott balesetben az autó az útját elálló homokzsákok kikerülése közben szaladt bele egy buszba.
Azzal, hogy a Waymo megszabadult a biztonsági sofőröktől, az automatizáltság negyedik szintjére („magas szintű automatizáltság”) lépett a SAE (Society of Automotive Engineers) 2014-es szabványa szerint. Ennél már csak az ötödik szint („teljes automatizáltság”) van feljebb, ahol a jármű már semmilyen beavatkozási kérést nem fogad el az embertől.
Az önvezető autók egyébként már Magyarországon sem idegenek: az óbudai székhelyű AImotive idén júliusban kapott engedélyt a közúti tesztelésre Budapesten, és nagyjából tíz autóval járják a fővárost – igaz, nálunk egyelőre még ülnek emberek a vezetőülésekben.