Hosszabb lejtmenet után magához tért a globális műtárgypiac
Rekordáron, 450,3 millió dollárért talált gazdára november közepén Leonardo da Vinci Salvator Mundi című festménye a Christie's Old masters című aukcióján. Az egyedi tételek kategóriájában az eddigi rekordot Picasso Algíri nők-je tartotta, 179,4 millió dollárral, egy 2015 májusában tartott licit után. A Jézust mint a világ megmentőjét ábrázoló Leonardo-művet a Christie’s eddig soha nem látott marketingkampány keretében utaztatta körbe a Földön: Hongkongban, Londonban, New Yorkban és San Franciscóban összesen 27 ezer érdeklődőnek mutatták meg.
A művészettörténészek ugyan tamáskodtak, a licit mégis tébolyult magaságokat ért el, annak ellenére, hogy a 2005-ben előkerült festményről nem tudni, mennyiben őrzi Leonardo kéznyomát, és mennyiben a tanítványok vagy festősegédek munkája, mint ahogy az sem nyilvánvaló még, hogy a vásznat átfestették-e, s ha igen mikor nyúltak hozzá a későbbi korok piktorai.
November 13-án a New York-i Rockefeller Centerben a Christie's az Impresszionisták és modernek című, a nevezett művészettörténeti korszakok alkotásait felvonultató árverésén is rekordot döntött: a kalapács alá került alkotások értékesítése után 479,3 millió dolláros összforgalmat produkált.
Az Artnetnews szakportál kommentárja szerint a 360 milliós tervezett bevételt jócskán felülmúló eredmény azt jelzi, hogy a globális műtárgypiac lejtmenetének vége, az ázsiai vásárlókedv pedig újra a régi. Vincent van Gogh Laboureur dans un champ (Földműves a mezőn) című 1889-es, Saint-Rémyben festett műve is a Christie's távol-keleti központján keresztül licitáló gyűjtőhöz került, és 81,3 dolláros leütési árával csaknem megduplázta a 42 milliós induló árat.
A 30 évvel ezelőtt alapított lyoni székhelyű Artprice összegzése is azt állítja, hogy 2017 első hat hónapjában végre magához tért a képzőművészeti világpiac. (Az aukciós szcéna a színházakhoz és az iskolákhoz hasonlóan őszi-tavaszi évadrendben működik, ezért a statisztikai jelentések is félévtől félévig tartó időtartamokat fognak át.) A Donald Trump megválasztásától a Brexiten át a belassuló kínai gazdaságig több ok miatt is alulteljesítő 2016-os szezon után idén már több kiemelkedő tétel is gazdára talált az aukciós piacon. Az Andy Warhol által patronált graffitisből halála után világsztárrá vált Jean-Michel Basquiat Untitled (Névtelen) című 1982-es képét 110 millió dolláros áron ütötték le a Sotheby's májusi árverésén. (A vevő, a 41 éves Juszaku Maezava japán divatmágnás, korábban adott már 57,3 millió dollárt egy másik Basquiat-festményért.)
Az elemzés szerint új felívelő szakasz vár az aukciós piacra, ahol az amerikai és nyugat-európai árveréseken elért rekorderedmények dominálnak. Idén az USA piaca növekedett a legdinamikusabban, mintegy 28 százalékkal, így a globális forgalom közel egyharmada ott bonyolódik, 2,2 milliárd dollár értékben. A legsikeresebb aukciókat New Yorkban tartják: ott kelt el a fent említett Basquiat-kép, és Constantin Brancusi 1913-as La muse endormie című szobra is ott talált vevőre 57 millió dollárért. Az árverési forgalom ugyanakkor az Egyesült Királyságban 13, míg Franciaországban csak 7 százalékkal növekedett.
2017 első felében a kínai aukciós piac 12 százalékot esett az előző időszakhoz képest. Forgalma még így is 2 milliárd dollár volt, ami azt jelenti, hogy 29 százalékos részesedésével Kína az Egyesült Államok mögött második a globális műtárgypiacon. Az Artprice elemzése szerint a visszaesés oka nem annyira az árak zuhanása, hanem inkább a kalapács alá kerülő alkotások számának csökkenése volt.
A féléves adatok alátámasztják, hogy a műtárgypiacból egyre komolyabb szeletet hasítanak ki az 1945 utáni, illetve a kortárs alkotások, amelyek az ezredfordulós 8, illetve 3 százalékról 21 és 15 százalékra növelték részesedésüket.
A 2016 júliusától 2017 június végéig tartó időszakban a kortárs művészet 1,58 milliárd dolláros globális aukciós forgalmat generált, azaz 3,2 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest. És bár a leütött tételek száma 2 százalékkal csökkent (az Artprice szerint a kínált művek ára épp a kevesebb tranzakció miatt nőtt), a kortárs művészek munkáinak átlagos ára 26 ezer dollárról közel 28 ezer dollárra emelkedett.