Kávéval is hajtott buszokat engednek London utcáira

Kávéalapú bioüzemanyagot kísérletezett ki a brit Bio-bean nevű startup, együttműködve a Shell-lel és az Argent Energy brit biodízelgyártóval. Az új üzemanyaggal dízelhajtású londoni buszokat tankolnak majd.

A Bio-bean 6000 liter kávéolajat állított elő a pilot projekthez, amibe a londoni közlekedési hatóságot is bevonták. Ebből az alapanyagból annyi üzemanyagot lehet előállítani, amivel egy városi busz egy évig elközlekedik.

Felmerülhet a kérdés, miért ebbe az irányba tapogatóznak az innovátorok a fenyegető kávéválság idején, csakhogy a Bio-bean nem a növényből, hanem hulladékból, a kávézaccból nyer üzemanyagot, amit kávézókban, éttermekben, gyárakban gyűjt össze – írta a CNN.

A zaccot a cég újrahasznosító telepén előbb kiszárítják, majd kivonják belőle az olajat. Azt más üzemanyagokkal keverik, és így jön létre a B20 bioüzemanyag, amely további átalakítások nélkül tankolható a dízellel működő buszokba.

A kávézacc hőtermelő képessége kiváló, és értékes összetevőket tartalmaz, így ideális alapanyag lehet tiszta üzemanyagok előállításához – érvel honlapján a cég az újítás mellett.

A Shell maga is promotálja a fenntartható megoldást, például ebben a videóban, amit a Guardianen tettek közzé:

Egyelőre nincs hivatalos megállapodás arról, hogy a próbaüzem lezárulta után is kávéolajos üzemanyagot tankolnak a londoni buszokba, de a cég reméli, hogy hamar talál új alkalmazási lehetőséget és piacot a termékeinek. Ígéretes például az amerikai piac, ahol naponta 400 millió csésze kávé fogy el.

A Bio-bean becslései szerint Nagy-Britanniában évente 500 ezer tonna kávézacc keletkezik, és ennek a nagy része hulladéklerakókban végzi.

A cég egyébként ún. kávéhasábokat is árul, amelyeket ugyanúgy el lehet tüzelni a kandallóban vagy a kályhában, mint a fahasábokat, csak fenntarthatóbb a meghittség.