Kórosan görbült pénisszel a rák kockázata is nagyobb

Az amerikai Reprodukciós Orvoslási Társaság tanulmánya szerint a Peyronie-szindrómától szenvedő – az összlakosság 0,5-13 százalékára becsült – férfiaknak 40 százalékkal nagyobb az esélye a here-, a prosztata- és a gyomor, 29 százalékkal pedig a bőrrák kialakulására, mint a pénisz sajátos elváltozásától mentes populációnak.

Az Alexander Pastuszak, a texasi Baylor College of Medicine urulógus professzora vezette kutatás másfél millió amerikai páciens adatainak elemzése mellett genetikai összehasonlítást is végzett pár száz olyan esetben, ahol a kórkép öröklődött, illetve dagantos betegségek is felléptek. Ennek alapján állapították meg a kutatók, hogy genetikailag összefüggés lehet a hímtag görbületét okozó elváltozás és bizonyos ráktípusok között.

A franciák már a 18. században felfedezték

François Gigot de la Peyronie francia sebész már a 18. században leírta a később Peyronie-kórnak vagy szindrómának nevezett elváltozást. Nevezetesen, hogy a pénisz középvonalában kialakuló kollagénplakk, azaz hegszövet az erektív hímtag különféle irányú meggörbülését okozza, fájdalmassá vagy épp lehetetlenné téve a szexuális aktust. „Az erekció során a hímvessző háti részében található páros barlangos testet borító kötőszövetes burok megnyúlik, megnövelve ez által a hímvessző térfogatát. Peyronie betegség esetén ebben a kötőszövetes burokban a rugalmas rostok száma jelentősen csökken, helyüket fibrin és kollagén veszi át, amelyek környezetében mész rakódik le” – ecseteli a biológiai hátteret Benyó Mátyás urulógis szakorvos saját honlapján.

A fibrin a véralvadás vagy sebgyógyító hegszövet kialakítása során olyan „állványzatot“ hoz létre, amely lehetővé teszi a sejtek vagy fehérjék összetapadását. A fibrintöbbletet rendes körülmények között egy plazminnak nevezett enzim bontja le és oldja fel. A plazminszinteket enzimek, kémiai hírvívő-molekulák és szabályozó fehérjék szabályozzák, amelyekre szükség van a plazmintermeléshez. A vér fibrinszintjei az életkorral általában megnőnek, mivel kevesebb enzim és egyéb, a plazmin előállításához szükséges fehérje van jelen a szervezetben. Egyebek mellett a cukorbetegségről és a dohányzásról is kimutatták, hogy fokozzák a fibrintermelést, ezzel együtt a Peyronie-kór kockázatát. A jelenlegi szakmai közmegegyezés szerint a hímvesszőt érő, akár aktus közben bekövetkező sérüléssel a fibrin „kiszabadul“ a vérkeringésből a pénisz lágyszöveteibe.

Benyó Mátyás szerint a trauma mellett korábban lezajlott gyulladás (az immunrendszer kóros aktivitása) is elindíthatja a hegesedéshez vezető folyamat. Egyértelmű összefüggést a tenyér inainak heges zsugorodásával járó, az ujjakat tartósan meggörbítő Dupuytren-kontraktúrával találtak eddig.

A kivándorló magyarok kétharmada azt mondja, hogy sokkal jobb neki külföldön, mint itthon volt

Lehet, hogy 120, de az is lehet, hogy 650 ezer magyar települt külföldre az utóbbi években. Annyi biztos, hogy a fiatalok és a képzettek mennek el, bár 2016 óta csökken a kivándorlás Magyarországon. A kint élők túlnyomó többsége úgy érzi, jól járt, és legtöbbjüket ma már jobban érdeklik a befogadó ország hírei, mint a hazaiak – derült ki két friss kutatásból.