Kórosan görbült pénisszel a rák kockázata is nagyobb

2017.11.28. · tudomány

Az amerikai Reprodukciós Orvoslási Társaság tanulmánya szerint a Peyronie-szindrómától szenvedő – az összlakosság 0,5-13 százalékára becsült – férfiaknak 40 százalékkal nagyobb az esélye a here-, a prosztata- és a gyomor, 29 százalékkal pedig a bőrrák kialakulására, mint a pénisz sajátos elváltozásától mentes populációnak.

Az Alexander Pastuszak, a texasi Baylor College of Medicine urulógus professzora vezette kutatás másfél millió amerikai páciens adatainak elemzése mellett genetikai összehasonlítást is végzett pár száz olyan esetben, ahol a kórkép öröklődött, illetve dagantos betegségek is felléptek. Ennek alapján állapították meg a kutatók, hogy genetikailag összefüggés lehet a hímtag görbületét okozó elváltozás és bizonyos ráktípusok között.

A franciák már a 18. században felfedezték

François Gigot de la Peyronie francia sebész már a 18. században leírta a később Peyronie-kórnak vagy szindrómának nevezett elváltozást. Nevezetesen, hogy a pénisz középvonalában kialakuló kollagénplakk, azaz hegszövet az erektív hímtag különféle irányú meggörbülését okozza, fájdalmassá vagy épp lehetetlenné téve a szexuális aktust. „Az erekció során a hímvessző háti részében található páros barlangos testet borító kötőszövetes burok megnyúlik, megnövelve ez által a hímvessző térfogatát. Peyronie betegség esetén ebben a kötőszövetes burokban a rugalmas rostok száma jelentősen csökken, helyüket fibrin és kollagén veszi át, amelyek környezetében mész rakódik le” – ecseteli a biológiai hátteret Benyó Mátyás urulógis szakorvos saját honlapján.

A fibrin a véralvadás vagy sebgyógyító hegszövet kialakítása során olyan „állványzatot“ hoz létre, amely lehetővé teszi a sejtek vagy fehérjék összetapadását. A fibrintöbbletet rendes körülmények között egy plazminnak nevezett enzim bontja le és oldja fel. A plazminszinteket enzimek, kémiai hírvívő-molekulák és szabályozó fehérjék szabályozzák, amelyekre szükség van a plazmintermeléshez. A vér fibrinszintjei az életkorral általában megnőnek, mivel kevesebb enzim és egyéb, a plazmin előállításához szükséges fehérje van jelen a szervezetben. Egyebek mellett a cukorbetegségről és a dohányzásról is kimutatták, hogy fokozzák a fibrintermelést, ezzel együtt a Peyronie-kór kockázatát. A jelenlegi szakmai közmegegyezés szerint a hímvesszőt érő, akár aktus közben bekövetkező sérüléssel a fibrin „kiszabadul“ a vérkeringésből a pénisz lágyszöveteibe.

Benyó Mátyás szerint a trauma mellett korábban lezajlott gyulladás (az immunrendszer kóros aktivitása) is elindíthatja a hegesedéshez vezető folyamat. Egyértelmű összefüggést a tenyér inainak heges zsugorodásával járó, az ujjakat tartósan meggörbítő Dupuytren-kontraktúrával találtak eddig.