Fejlődik a vidéki Kína, emiatt zuhan a tésztapiac
Jelentősen csökkent az instanttészta-fogyasztás Kínában és Hongkongban: míg 2013-ban 46,2 milliárd dobozzal adtak el belőle, tavaly már csak 38,5 milliárd ment el a piacon. Mindez azért, mert Kína fejlődik.
Az instant tészták Japánban jelentek meg az ötvenes években, Kínában a nyolcvanas-kilencvenes években virágzott fel a piac. A 2013-as csúcs után viszont több gyártó is 25 százalékos profitvesztésről számolt be tavaly.
Az olcsó, azonnal fogyasztható tészta a feltörekvő középosztály számára jelent gyors kalóriaforrást, de az eladások alakulásának kulcsa a belső migráció. Csang Hszin, a Tongji Egyetem közgazdász professzora a Global Timesnak azzal indokolta az eladások csökkenését, hogy jóval kevesebb kis jövedelmű bevándorló érkezik vidékről a kínai nagyvárosokba, vagyis eltűnnek a tipikus tésztafogyasztók a piacról.
A nagyvárosokba vándorló munkavállalók száma a legutóbbi időszakig lassuló ütemben ugyan, de nőtt, majd 30 év után 2015-ben először csökkenni kezdett. Az elmúlt hét évben vidéken a nettó jövedelem emelkedése meghaladta a nagyvárosokban mért jövedelembővülést, 2020-ra akár a 2010-es szint dupláját is elérheti az egy főre jutó átlagbér a vidéki Kínában. Sok munkás tehát inkább hazaköltözik szülőhelyére a megfelelő képesítés, illetve elengedő pénz birtokában, hogy ott boldoguljon. Sokan pedig már el sem indulnak, mert otthon is találnak munkát.
Inkább a fagyi
Különös, de az infrastruktúrahálózat fejlesztése is visszaveti a kínai tésztapiacot. A ráérős vidéki vonatutak Kínában még tíz évvel ezelőtt is megszokottak voltak, ma már azonban az országban működik a világ leghosszabb, 20 ezer kilométert meghaladó nagysebességű vasúthálózata. Mivel az utazási idő jelentősen lerövidült, kevesebb étel fogy a vonaton. A Global Timesnak egy utas azt mondta, korábban egy húszórás vonatúton háromszor evett tésztát, a ma már mindössze hatórás utat viszont már kibírja instant étel nélkül.
A tésztacégek korábban a vasútállomásokon könnyen el tudták adni termékeiket, ma már azonban egyre kisebb mennyiséget rendelnek az állomások. A nagysebességű vonatokon pedig sokkal elterjedtebb étel a jégrém, a gyümölcs és más kisebb falatok.
Hogy mentsék a menthetőt, a tésztacégek vasúti pilot projektet indítottak. Az utasok előre megrendelhetik a tésztájukat, és a 27 kiválasztott állomás valamelyikén meg is kaphatják azt.
Míg a feltörekvő vidéki vásárlók lemorzsolódnak, a tésztagyártók a nagyvárosokban új piacot találhatnak maguknak: a munkahelyükről néhány percre enni kiszaladó irodistákét.