Hétfő hajnalban Super Bowl: megvédi-e címét a Patriots az USA legnézettebb sporteseményén?

2018.02.04. · gazdaság

A minneapolisi US Bank Stadion ad otthont az 52. Super Bowlnak, ahol a tavalyi bajnok New England Patriots és a Philadelphia Eagles méri össze erejét. A győztes csapat játékosainak járó pénzdíj 102 ezer amerikai dollár (26 millió forint), de a vesztes csapat játékosai is fejenként 56 ezer dollárral vigasztalódhatnak. Hogy az amerikai Forbes számításai alapján a liga 2. legértékesebb csapata, a Patriots mire megy majd az ugyanezen rangsor 10. helyen szereplő Eagles ellen, az magyar idő szerint hétfő hajnalra kiderül.

photo_camera Nick Foles, az Eagles quarterbackje. Néhány éve még olyan rosszul ment neki a játék, hogy majdnem beállt papnak, aztán megtáltosodott. Fotó: Hannah Foslien/AFP

A profi amerikaifutball-bajnokság (National Football League, NFL) 2017-es szezonjának nagydöntőjében a Philadelphia Eagles, az NFC (National Football Conference) és a New England Patriots, az AFC (American Football Conference) bajnokának összecsapása minden bizonnyal telt ház előtt zajlik majd. Ez alapesetben 67 ezer embert jelentene, de a Minnesota Vikings otthonául szolgáló stadion nagyobb eseményekre (mint a Super Bowl) több mint 70 ezer fősre bővíthető. A 2016-os NFL szezonra átadott vadonatúj minnesotai aréna nem kevesebb mint 288 milliárd forintba került (1,129 milliárd dollár), amelynek több mint a felét a Vikings és a privát befektetők tették össze, a fennmaradó összeget - 125 milliárd forint – pedig az adófizetők állták.

photo_camera A Minnesota Vikings milliárd dolláros csodastadionja Minneapolisban

Van még jegy!

Az idei eseményre a SeatGeek által közzétett adatok alapján január 30-án egy átlagos jegy 5190 dollárba került, ami egyébként a tavalyi év hasonló időszakához képest közel 2000 dolláros emelkedést (!) jelent. Természetesen jegyek még mindig kaphatók, ha valaki úgy gondolja, hogy mégis élőben tekintené meg az Amerikai Egyesült Államok legnézettebb sporteseményét.

A jegyárak nehezen mérhetőek bármilyen más sporteseményéhez. Néhány nappal az összecsapás előtt a legolcsóbb jegy a SeatGeeken 3699 dollárba, azaz közel egymillió forintba került, és még épp nem a kakasülőre szólt, de 6000 és 7000 dollár között már egy egész jó helyre szóló jegyet is el lehetett csípni. Ha már ott lehet egy ilyen eseményen az ember, akkor ugyebár nem mond nemet egy hot dogra vagy egy korsó sörre és még egy kis ajándékot is beszerez. Az ilyen jellegű költésekről a 2017-es döntő kapcsán megbízható összesítés nem készült, de 2016-ban a kaliforniai Levi’s Stadionban lejátszott 50. Super Bowlról igen: azt a mérkőzést összesen 71 088 szurkoló követte a helyszínen, és ők átlagosan fejenként 152,28 dollárt költöttek el ételre és italra (87,57 dollár), illetve szuvenírre (64.71 dollár).

Az említett, 2017 szeptemberi számítások szerint a New England értéke 3,7 milliárd dollár (9 százalékos növekedés 2016-hoz képest), amíg az Eaglesé 2,65 milliárd dollár (6 százalékos növekedés). A legértékesebb amúgy a Dallas Cowboys, 4,8 milliárddal.

De nézzünk be egy kicsit a kulisszák mögé és lássuk, hogy kik a csapatok tulajdonosai! Az Eagels tulajdonosa a magát szociológus doktorból hollywoodi filmproducerré átképző Jeffrey Lurie, míg a New Englandé a sportban és ingatlanban utazó nagyvállalat, a Kraft Group alapítója és elnök-vezérigazgatója, Robert Kraft. Viszont, ha egy kis túlzással is, de ez lehetett volna fordítva is. 1994-ben ugyanis Lurie tett egy próbát, hogy megszerezze a Patriotsot, ám nem sikerült, így inkább 185 millió dollárért megvette az Eagelst (ennek az értéknek ugyebár 14-szeresét éri most a franchise). A New England megszerzése sem került sokkal kevesebbe. Kraft, akinek nettó vagyona 6,2 milliárd dollárra rúg, 1994-ben 175 millió dollárt fizetett a csapatért. (Lurie vagyona sem elhanyagolható, habár Krafténak csak a harmada, nagyjából 2 milliárd dollárt tesz ki.)

Ki keresi a legtöbbet a döntős csapatok játékosai közül?

Korábban már írtunk arról, hogy a legkimagaslóbb átlagkeresettel az amerikai nemzeti kosárlabdaliga, az NBA játékosai rendelkeznek, de az Egyesült Államok első számú sporteseményének ligájában is álomszerűek a kereseti lehetőségek. A tavalyi szezonban becslések szerint a csapatok 6,4 milliárd dollárt, azaz megközelítőleg 1 650 milliárd forintot költöttek nagyjából 1800 NFL-játékos bérére. Azt érdemes tudni, hogy a négy nagy amerikai sportágban (amerikai futball, kosárlabda, baseball és jégkorong) úgynevezett fizetési sapka (salary cap) van meghatározva, amely megszabja, hogy egy klub mennyit költhet egy évben a játékosok bérére. A 2017-es idényre a csapatonkénti fizetési limit 167 millió dollár, vagyis úgy 42,5 milliárd forint volt, amit mindkét döntős klub simán tartani is tudott.

Az alábbi ábrán a két csapat legmagasabb szerződéses összeggel rendelkező játékosai láthatók. Külön kiemeltük a teljes időtartamra vonatkozó összeget, az egy évre jutó átlagösszeget (teljes időtartamra vonatkozó összeg/évek száma) és a teljes időtartamra vonatkozó összeg garantáltan kifizetésre jutó részét. Ugyanis a hatalmas számok mögött megbújó szerződéseken vannak bizonyos meghatározott feltételek (például a pályára lépések száma), amelyek nem teljesülésekor a szerződésben feltüntetett összeg a töredékére eshet vissza.

photo_camera Grafika: Tóth Róbert Jónás


Habár a New England elnyűhetetlen irányítója, Tom Brady csak a sor végén szerepel a fenti diagramon, érdemes odafigyelni arra, hogy a szerződése csupán két évre szól (a klasszis, ötszörös Super Bowl-győztes quarterback idén már 40 éves), de még így is övé a legmagasabb garantált összeg. Brady karrierje során (18 szezon) már több mint 197 millió dollárt keresett (57,8 milliárd forint) .

photo_camera Tom Brady, a New England Patriots irányítója, ötszörös Super Bowl-győztes. Most a hatodikra készül. Fotó: Maddie Meyer/AFP

Érdemes azt is tudni, hogy a 2017-18-as szezon legértékesebb szerződéssel rendelkező játékosai nem a döntős csapatokból kerültek ki. Az Eagles védőjátékosa, Fletcher Cox szerződése itt kimagasló, de a teljes mezőnyben már csak a kilencedik. A legértékesebb szerződéssel a Detroit Lions irányítója, Matthew Stafford rendelkezett, 5 évre szóló 135 millió dolláros fizetéssel, amelyből $92 millió garantált.

30 másodpercért 1,3 milliárd forintot?

A Super Bowl a 2017-es év legértékesebb sportesemény márkája volt a Forbes által készített ranglistán. A döntő értéke nem kevesebb mint 663 millió dollár, amely 5 százalékos növekedést jelent 2016-hoz képest. A tavalyi döntő televíziós reklámbevétele a Kantar Media számításai szerint elérte a 419 millió dollárt.

Az adage.com adatai szerint idén egy 30 másodperces tévéspot átlagosan 5,05 millió dollárba kerül, ami egy hajszállal magasabb, mint a tavalyi átlagár (5,02 millió dollár). Hogy ez sok-e vagy kevés? A Magyarországon Agymenők címen futó amerikai vígjátéksorozatban, a Big Bang Theoryban 2017-ben egy 30 másodperces spot ára 286 ezer dollár volt, ami a sorozatok között a 3. legmagasabb ár volt, az első helyen pedig a This is Us állt, közel 395 ezerrel. De még a 2017-es Oscar-gála átlagos spotértéke is nagyjából 2 millió dollár körül alakult.

photo_camera Grafika: Tóth Róbert Jónás

Ráadásul az árak annak ellenére nőnek, hogy a nézettség csökken. Hogy tovább folytatódik-e ez a trend, vagy az idei Super Bowl megfordítja az utóbbi két év nézőszám-csökkenését, és újra rekordközeli átlagnézőszámot hoz, még nem lehet tudni. Az azonban biztos, hogy a reklámdíjak az egekben járnak. 1967-ben az első Super Bowlon a reklámdíjak 42 ezer dollárra rúgtak, ebből lett napjainkra a több mint 5 millió dolláros átlagár. De az is figyelemreméltó, hogy az elmúlt tíz évben megduplázódott egy 30 másodperces spot értéke. A tavalyi döntőt a tengerentúlon átlagosan 111,3 millió tévénéző követte a Fox csatornán, és az így elmaradt az eddigi nézőcsúcsot jelentő, 2015-ös, az NBC által közvetített New England Patriots - Seattle Seahawks döntőtől (több mint 114 millió néző). A 111,3 millió átlagos nézőszám így is bőven a legnézettebb esemény volt a tengerentúlon a tévében, az Oscar-gálát például 2017-ben ugyanezen mutató szerint 34 millióan követték.

Érdemes megfigyelni, hogy a reklámspotok ára sokkal dinamikusabban nő, mint a nézettség, azaz a reklámozóknak egyre több pénzbe kerül elérniük egyetlen nézőt. Amíg 2010-ben még csak 2,6 centbe került egy nézőt elérni (30 másodperces spot átlagára/átlagnézőszám), 2017-ben már 4,6 centet is elkért ugyanezért a Super Bowlt közvetítő csatorna.