Egy amatőr argentin csillagász olyat látott, amilyet még soha senki

2018.02.23. · tudomány

Victor Buso 2016 szeptember 20-án saját bevallása szerint csupán próbaképp irányozta távcsövét a Földtől 80 millió fényévre lévő NGC 613 spirálgalaxisra. A rövid, 20 másodperces expozíciójú felvételein azonban szokatlan jelenségre lett figyelmes. A Nature-ben február 21-én megjelent közlemény szerint a másfél órás megfigyelés elején készített képeken a spirálgalaxis egyik karján fényes pont tűnt fel. A hobbiját professzionális módon művelő Buso azonnal riasztotta a La Plata-i Asztrofizikai Intézetet. A hivatásos csillagászok – a most megjelent cikk társszerzői, Melina Bersten és Gaston Folatelli – komolyan vették a műkedvelőt, és egy nemzetközi kutatócsoport tagjaiként néhány órán belül a létező összes földi teleszkópot a Szobrász csillagképben található galaxis felé irányítatták. Feltételezhető volt ugyanis, hogy Buso egy szupernóva születésére figyelt fel.

A szupernova születését a jobb oldalt középentájt feltűnő pont jelzi
photo_camera Az SN 2016gkg nevű szupernova születését a jobb oldalt középentájt feltűnő pont jelzi Fotó: Victor Buso és Gastón Folatelli

„Victor tagadhatatlanul nagyon szerencsés volt, de elég szakértelemmel is rendelkezett ahhoz, hogy meglássa az objektumot és felismerje, hogy mi lehet az” – nyilatkozta a Los Angeles Times-nak Folatelli. A Napnál nagyobb méretű csillagok végstádiumát jelentő szupernóva-robbanás első órái elképesztő mennyiségű információt hordoznak az adott csillag összetételéről és szerkezetéről, ugyanakkor egy az egymillióhoz vagy inkább egy a tízmillióhoz az eslélye annak, hogy mindezt a Földről látni lehessen – fogalmazott a lapnak a csillagász.

Buso és távcsöve egy gratuláló Facebook-posztjában:

Az SN 2016gkg földi megfigyelését a Hubble űrteleszkóp felvételeivel is kiegészítették, az így nyert információk pedig páratlan lehetőséget biztosítanak a csillagászoknak arra, hogy az eddigi szupernóva-elméleteket a valós adatok tükrében fejlesszék tovább. Az már most valószínűnek látszik, hogy a felrobbant csillag tömege eredetileg a Napénak mintegy 20-szorosa lehetett.

Buso pedig az első ember, aki tanúja volt egy szupernóva születésének.