Új tanulmány: a virágok miatt kezdtek kipusztulni a dinoszauruszok

2018.04.06. · tudomány

Továbbra sem vitatják, hogy egy Földet érő aszteroida miatt haltak volna ki a dinoszauruszok, de egy új tanulmány szerint már a becsapódás előtt a pusztulás felé tartottak az őshüllők, mivel az első virágos növények megjelenésével felbukkanó mérgezett fajokhoz nem tudtak hozzászokni.

Az ízaverzió-tanulás egy olyan evolúciós védekező mechanizmus, amely elsajátításával az egyes állatfajok képesek ízlelés és szaglás alapján megállapítani egy ételről, hogy az mérgező vagy sem. Az Ideas in Ecology and Evolution nevű folyóiratban megjelent tanulmány szerint ezt nem tudták megtanulni a dinoszauruszok.

photo_camera Nem kellett volna annyi növényt zabálni! Fotó: AFP / Leemage / Julius T. Csotonyi

Gordon Gallup, az Albanyi Egyetem evolúcióspszichológia-professzora az Amerikában különösen releváns patkányhelyzettel illusztrálta a folyamatot: „A patkányok kiirtására tett számos próbálkozás azért nem volt sikeres, mert sok más fajhoz hasonlóan megtanultak bánni a mérgező növényekkel. Amikor a patkányok újfajta étellel találkoznak, általában csak egy kis mennyiséget fogyasztanak belőle, és ha rosszul lesznek tőle, figyelemre méltó ügyességgel képesek utána elkerülni azt a fajta ételt, mert az ízét és a szagát a negatív élménnyel társítják”.

Az elsőként megjelenő zárvatermők már jóval az aszteroidabecsapódás előtti időkből származó fosszíliákban megtalálhatók, a kutatók pedig ebből arra következtetnek, hogy a dinoszauruszok annak ellenére fogyasztották őket egészen a kihalásukig, hogy a növények idővel kialakították a saját mérgező védekezési mechanizmusaikat. Az őshüllőkben nem alakult ki az ízaverzió-tanulás képessége, és ez hozzájárulhatott a fokozatos eltűnésükhöz.

photo_camera Mire jött az aszteroida, már minden mindegy volt Fotó: Science Photo Library

„A dinoszauruszok aszteroidabecsapódás okozta kihalásának uralkodó nézete azt sugallja, hogy az eltűnésük hirtelen következett be, de a bizonyítékok az ellenkezőt mutatják: már jóval a becsapódás előtt elkezdtek kipusztulni, és később fokozatosan tűntek el évmilliókon keresztül” – írja Gallup. A láncreakció a húsevőknek sem kedveztek, mert azok ugyanúgy megették a mérgezett növényeket fogyasztó növényevő dinókat.

A kutatók a dinoszauruszok utódainak is tekintett madarakat és krokodilféléket is tanulmányozták ízaverzió-ügyben. Míg a madaraknál azt vették észre, hogy vizuálisan ismerik fel azokat az ételeket, amelyektől korábban rosszul lettek, addig a krokodilok semmilyen módon nem tudták felismerni az egészséges és az enyhén mérgezett húsokat, még többszöri fogyasztás után sem.