A Rolls-Royce és a Boeing is beszállt az újgenerációs űrrepülőgép fejlesztésébe
26,5 millió fontos (9,46 milliárd forintos) invesztícióról szóló megállapodást kötött a Skylon fantázianéven különleges űrrepülőgépet fejlesztő brit Reaction Engines Ltd-vel a luxusautóiról (a civil és katonai repülőgépiparban pedig hajtóműveiről) ismert Rolls-Royce, valamint a patinás repülőgépgyártó Boeing – adta hírül a BBC.
Az ötszörös hangsebesség túlszárnyalására is képes eszköz lelke az úgynevezett egységes légbeszívó rakétahajtómű (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine, SABRE), amelynek fejlesztéséhez az angol fegyverkonszern BAE Systems 2015-ben 20 millió, a brit kormány pedig 2016-ban 60 millió fonttal járult hozzá.
A SABRE forradalmi módon a sugárhajtómű és a rakéta működési elvét is alkalmazza. A sűrűbb alacsony légrétegekben a magával vitt folyékony hidrogén üzemanyagot a légköri oxigén segítségével égeti el, majd a tengerszint feletti 26 kilométeres magasságban átvált a tartályokban tárolt cseppfolyósított oxigén felhasználására.
A hajtómű kulcsfontosságú része az előhűtő, amelynek az ötszörös hangsebességnél a közegellenállás miatt akár ezer Celsius-fokra is felforrósodó levegőt kell egy századmásodperc alatt mínusz 150 Celsiusra hűtenie. A berendezés működését még 2012-ben sikeresen tesztelték az angolok:
A Rolls-Royce és a Boeing a tőkeinjekció mellett szakmai segítséget is nyújt a fejlesztésekhez. A tervek szerint a brit űrrepülőgép 2020 nyarán akár meg is kezdheti a tesztrepüléseket. Az elsődleges cél a Föld körüli pálya elérése, tehát maga az űrrepülés, de fejlesztők szerint a a transzkontinentális utasszállítást is forradalmasíthatja.
Hosszú út vezetett ám idáig! A légi közlekedés fejlődését nemrég három adatokban dús infografikán mutattuk be: