Reszkess, Spotify, jön a YouTube Music

A Google szerdán jelentette be, hogy megszünteti a YouTube eddigi prémium szolgáltatását, és két új ajánlattal áll elő helyette. A zenét streamelő Musicot és az exkluzív tartalmakat kínáló Premiumot havonta 9,99, illetve 11,99 dollárért reklámok nélkül élvezhetik a felhasználók.  Az ingyenes verzióban megmaradnak a hirdetések, csakúgy, mint a versenytárs Spotify-nál. Mindkét szolgáltató harmincmilliónál is több számmal várja az előfizetőket, bár egyeseknek fontos különbség lehet, hogy a Google családbarát módon felkínálja a csúnya szavak cenzúrázását is azoknál a számoknál, ahol erre szükség lehet.

Úgy tűnik, a kaliforniai Google a zeneszolgáltatással egyrészt a svéd székhelyű, de idén áprilistól a New York-i tőzsdén is jegyzett Spotifynak akar riválist állítani, másrészt saját, Google Music nevű szolgáltatásával együtt így már két hasonló alkalmazást kínál – aki pedig már előfizetett ez utóbbira, az áráért hozzáfér a YouTube új szolgáltatásához is.

A Music app középpontjában az új zenék felfedezése áll majd: a Google a felhasználók tartózkodási helye, keresési előzményei és tevékenysége alapján javasol majd új zenéket, így elképzelhető, hogy reptéren Brian Eno Music for Airports című számát dobja ki, gyúráshoz gyúrós zenét dob ki, andalgáshoz andalgósat. 

 A Google lehetővé teszi azt is, hogy ha nem jut eszünkbe egy szám címe, körülírhatjuk, például úgy, hogy „valami kalapos hipszter” játssza, ilyenkor a YouTube megpróbálja kitalálni, hogy kire gondolhattunk.

Még több valóságshow

Ami a Premiumot illeti: a Google azt ígéri, hogy tovább bővíti a YouTube Originals kínálatát, így a jövőben több sorozat és valóságshow várja majd a nézőket. A Red előfizetői változatlan áron, tíz dollárért nézhetik a Premiumot, nem kell kifizetniük a két dolláros különbözetet. A Verge azt javasolja, hogy ahol még nem vezették ki a Redet, érdemes rá előfizetni, így megspórolható két dollár – Magyarországon viszont egyelőre sem a Red, sem a Premium nem elérhető.

A YouTube Premium május 22-én mutatkozik be azokban az országokban, ahol korábban elő lehetett fizetni a Redre - ezek közé tartozik az Egyesült Államok, Ausztrália, Új-Zéland, Mexikó és Dél-Korea. Úgy tervezik, hogy a közeljövőben tovább bővül a lista, a szolgáltatás hamarosan hozzáférhető lesz Ausztriában, Kanadában, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Írországban, Olaszországban, Norvégiában, Oroszországban, Spanyolországban, Svédországban, Svájcban és az Egyesült Királyságban is.

Lyor Cohen, a YouTube zenei igazgatója bízik benne, hogy a videomegosztó meg tudja szorongatni a Spotifyt, mivel szerinte a legtöbben zenét hallgatni járnak oda – de azt nem akarta elárulni, hogy hányan iratkoztak fel a prémium szolgáltatásaikra. A Spotifynak idén januárban körülbelül hetvenmillió előfizetője volt;  2017-ben 4 milliárd eurós bevételt produkált, ami 40 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest.