Kiadják a kártyajátékot, amivel a CIA képezte az ügynökeit

2018.05.22. · majom

Az elmúlt években az amerikai hírszerzés, a CIA három különböző játékot is alkalmazott az ügynökök és elemzők képzésében, és az egyik nemsokára bárki számára hozzáférhető lesz: a CIA: Collect it ALL nevű játék, a Techdirt és a Diegetic Games közös fejlesztése, az ügynökség 2017-ben nyilvánosságra hozott leírásán alapul, és még néhány új részletet adtak hozzá, hogy izgalmasabb legyen a játék.

A kedden záruló Kickstarter-kampányban a kitűzött 30 ezer dollár helyett több mint 130 ezret dobtak össze a célra. Mike Masnick, a Techdirt igazgatója szerint a legyártott paklikat novemberben kaphatják meg a vásárlók 29 dollárért. Aki sajnál rá ennyi pénzt, az megrendelheti digitális formában is tíz dollárért, viszont akkor otthon kell kinyomtatnia a lapokat.

A CIA: Collect it Allban különböző problémákat kell elhárítani, ezeket az asztalra kikészített problémakártyák szimbolizálják: ilyen lehet például a növekvő orosz fegyvereladások ügye vagy egy venezuelai politikai válság, amiket a játékosoknak különféle titkosszolgálati eszközökkel kell megoldaniuk. A leendő ügynökök a probléma és a megoldásához szükséges technika összekötését gyakorolják a játékkal, ennek megfelelően ez nem is tartogat olyan izgalmakat, mint egy hagyományos értelemben vett gyűjtögetős kártyajáték.

Technique, Crisis és Reality Check a CIA: Collect it All kártyajátékban
photo_camera Technique, Crisis és Reality Check a CIA: Collect it All kártyajátékban

Észak-koreai atom: három pont

Az ügynökök a játékban a különféle adatgyűjtési technikák alkalmazási területeivel, illetve az ezeket gátló tényezőkkel ismerkedhetnek meg. Minden megoldás-kártyán szerepel, hogy a hírszerzés melyik ágához tartozik az adott technika, milyen probléma megoldására alkalmas, illetve azok a szituációk is, amelyekben az adott megoldás alkalmazása nem lenne célravezető.

A problémák értékét, ezzel együtt a kártyákon vázolt helyzet bonyolultságát a pontértékük jelzi. Az észak-koreai atomtárgyalások így például az eredeti anyagban három pontot érnek – a megoldásukhoz ennyi különböző technika szükséges. A feladványok között szerepel még az afgán drogkereskedelem, India rakétaprogramja (két pontért), de a bolíviai gazdasági reform csak egy pontot ér. Jó hír, hogy az olyan problémák, mint az indonéz cunami, csak egy pontot érnek, és hasonlóan egyszerű a vegyi fegyverek használatának rendezése Szíriában.

El Chapo nyomában

A játék ötletével David Clopper, a CIA vezető elemzője állt elő 2008-ban, amikor valahonann föntről érkezett egy kérés, ami kevésbé unalmas képzési módszer bevezetését szorgalmazta. Nem ez volt az egyetlen játék, amelyet kiképzéshez használtak, ezen kívül volt még egy asztali társas is, ebben Joaquín „El Chapo” Guzmán, a 2016-ban (harmadszor) elfogott mexikói drogbáró nyomába erednek a játékosok. A Kingpin című játékot a CIA a Védelmi Hírszerző Ügynökséggel (DIA) közösen fejlesztette, itt az elemzők egy jól felfegyverzett, nagyhatalmú bűnöző lehetséges lépéseit próbálják kikövetkeztetni. Volko Ruhnke, a CIA kiképzője szerint játék közben jobban megragad az információ, a játékosok ugyanis a történet résztvevői, és történeteket élnek át – az ember pedig emlékszik azokra a történetekre, amelyeknek a részese volt.