Új geometriai alakzatot fedeztek fel: hello, pajzsoid!

2018.08.02. · tudomány

A geometria furcsa tudomány, felfedezései sokszor nem valódi újdonságok, inkább csak próbálják felvenni a ritmust a természettel. A Sevillai Egyetem sejtbiológusainak vezetésével kutatók egy csoportja most egy olyan alakzatra bukkant, amelyet a hámszövet sejtjei képesek felvenni, ha sűrűn kell elhelyezkedniük, hogy a szervek elhajló részeit meg tudják alkotni.

Az új alakzatot a kutatók scutoid névre keresztelték, ami magyarul nagyjából pajzsoidra fordítható, ugyanis az egyes rovarok torán található, háromszög alakú pajzsocskára (scutellum) hasonlít. A pajzsoid formája döntött prizmaként írható le, amelynek öt ferde oldala és egy lenyesett sarka van – derül ki a Nature Communicationsben közzétett tanulmányból.

photo_camera A hámszövetek sejtjeinek hajlása különböző alakzatokban (és egy virágbogár pajzsocskája) Fotó: Nature Communications

„Ha a jövőben mesterséges szerveket akarunk készíteni, ez a felfedezés segíthet a sejtek hasonló elhelyezkedésének kedvező alakzat megalkotásában, hogy pontosan leutánozhassuk a hatékony szövetfejlődés természetes módját” – mondta a Live Science-nek Javier Buceta, a tanulmány egyik társszerzője.

A felfedezés után a természetben kerestek visszaigazolást az alakzatra, muslicák fejlődő utódjait vizsgálva pedig megfigyelték, hogy a hámszövet sejtjei osztódtak, összeálltak, majd elhajolva felvették például a nyálmirigy formáját.

A New Yorkernek hála már azt is tudjuk, hogy legóval is megpróbálták már rekonstruálni a friss alakzatot: