Egy szín gyorsította a diszlexiás gyerekek olvasását egy kísérletben
A részképességzavarok közé sorolt olvasási nehézség, azaz a diszlexia és a színek összefüggéseit már az 1980-as évek eleje óta kutatják világszerte. Az idegi eredetű látászavarra visszavezethető diszlexia kezelésére is több mint három évtizede rendszeresítették az első színekkel operáló terápiákat. Módszerenként és egyénenként is eltérő, hogy milyen színű szemüveglencsével, illetve milyen színű szöveggel boldogultak jobban a páciensek.
A fejlődési zavarokkal foglalkozó Research In Developmental Disabilities nemzetközi szakfolyóiratban most megjelent kutatási beszámoló a zöld szín jótékony hatásait emeli ki a százezredmásodperces különbségeket is detektáló Mobile EyeBrain Tracker segítségével feltárt eredmények alapján.
A brazil és francia kutatókból álló stáb diszlexiás, illetve efféle zavarral nem küzdő 9-10 éves gyerekeket vizsgált olvasás közben. Kiderült, hogy az érintettek átlagosan 100 ezredmásodperccel kevesebb ideig fókuszáltak a zöld szűrővel letakart szöveg betűire, illetve szavaira, mint a kontrollszínként használt sárga, illetve színezetlen szövegekre. A diszlexiától nem érintett gyerekeknél nem számított, hogy milyen színű az olvasmány.
A kutatókat megszólaltató brit News Medical szakportál cikke szerint az olvasási idő javulása valószínűleg annak köszönhető, hogy a zöld szín csökkentette az információfeldolgozásban érintett agykérgi terület ingerlékenységét (hiperexcitabilitását), amely a feltételezések szerint a diszlexiásoknál nagyobb, mint a nem diszlexiásoknál.
Ennek ellenőrzéséhez azonban az információfeldolgozás mikéntjét nyomon követni képes fMRI berendezéssel végzett vizsgálatokra is szükség van – hívták fel a figyelmet a kutatók, akik a későbbiekben szeretnék más színekre is kiterjeszteni a kutatásaikat.