Másfél millió élőlény géntérképét készítené el tíz év alatt az Earth BioGenome Project

2018.11.05. · tudomány

Az egysejtűektől a növényeken és gombákon át a legbonyolultabb emlősökig tart azon élőlények sora, amelyeknek genetikai állományát még csak részben, vagy egyáltalán nem határozták meg a biológusok. Az idén áprilisban a PNAS hasábjain meghirdetett Earth BioGenome Project (EBP) a következő évtizedben 1,5 millió földi faj genetikai kódjának leírására vállalkozott. A programhoz csatlakozó kutatóhelyek egységes módszertant követnek, a világhálózatként működő rendszer pedig kiszűri a párhuzamosságokat.

Fehér foltok a géntérképen
photo_camera Fehér foltok a géntérképen Fotó: Earth BioGenome Project

A Nature beszámolója szerint a létrehozói által 4,7 milliárd dolláros költségűre becsült nemzetközi genetikai kezdeményezés első fázisa november 1-én kezdődött az angliai Wellcome Sanger Intézetben, amely a következő 8 évben 66 ezer eukarióta, vagyis valódi sejtmaggal rendelkező faj génszekvenciáit készíti el. A Darwin Életfája címen a brit szigetek élővilágát feltérképező program első három évének költségvetése 65 millió dollár.

A Nature által megszólaltatott projektgazdák szerint az EBP céljainak megvalósítására jelenleg 200 millió dollár már rendelkezésükre áll.