Sztárkutatók a Gólyában: hogyan felel egymásért a tudomány és a társadalom?

2019.02.21. · tudomány

Mindannyiunk tudománya címmel konferenciát rendez március 2-án szombaton a VIII. kerületi Gólya Közösségi Házban az ELTE Illyés Sándor Szakkollégiuma (az egyetem pedagógiai karain tanulók tehetséggondozó intézménye).

A konferenciát egy Magyarországon igen aktuális téma, a tudomány társadalmi szerepe és felelőssége köré szervezik. Ennek jegyében a legkülönfélébb tudományágak képviselői tartanak előadást, illetve workshopokat, hogy a hallgatóság közelebb kerüljön annak megértéséhez, „mi a tudomány felelőssége a társadalmi kérdések ügyében, illetve mi a társadalom felelőssége a tudomány anyagi, hangulati és szemléleti feltételeinek megteremtésében, megőrzésében, és mindebben mi a szerepe az oktatásnak, képzésnek”.

Ott lesz például egy igazi kutatósztár, Csépe Valéria pszichológus, az MTA TTK Agyi Képalkotó Központjának professzora, aki mint a Nemzeti Alaptantervért felelő korábbi kormánybiztos, A tanulástudományok térnyerése és az integrált alaptantervek címmel tart előadást. Arról is szót ejt majd, hogy bár társadalmi megegyezés kérdése, mi teszi ideálissá az oktatási rendszert, akik felépítik, szakemberek, kutatók és szakpolitikusok. Az elmúlt évtizedek példája pedig „mindenütt azt mutatta, hogy végül mindig az ismeretcentrikus hagyományok győznek”.

Előadásokat tart még Radó Péter oktatáspolitikai elemző, Balázs Judit pszichiáter, az ELTE Pszichológiai Intézet Fejlődés- és Klinikai Gyermekpszichológia Tanszékének tanszékvezetője, valamint Dérné Faust Imola biológusból lett diplomás szülésznő, aki a szülés endokrinológiájáról beszél majd.

A délutáni szekcióban Vida Katalin szakpszichológus a kritikai pszichológiáról beszél, Gregor Anikó, az ELTE TK módszertani tanszékének adjunktusa pedig egy 22 éves óvónő levelén keresztül mutatja be a gondoskodás strukturális krízisét. Fábri György, az ELTE PPK tudományfilozófiával is foglalkozó docense a konferencia egyik fő kérdését járja körül: mi a társadalom felelőssége a tudományban?

Mindkét szekciót egy-egy kerekasztal-beszélgetés zárja, és a közösségi ház egyéb helyiségeiben egész nap különféle workshopokat tartanak, például arról, hogy ki a magyar, mit jelent a bioindikáció az iskolai oktatásban, illetve hogy mit jelent a családközpontú koraszülött-ellátás.

A konferencia mindenki számára nyitott és ingyenes, regisztrálni azonban kell. A részletes programért lapozd át a programfüzetet.