A Stephen Hawking által feltételezett sok ezer ősi fekete lyuk helyett csak egyet találtak japán csillagászok

2019.04.26. · tudomány

A Japán Nemzeti Obszervatórium Hawaiin felállított Subaru távcsövének Hyper Suprime-Cam (HSC) kamerája által készített felvételek alapján nem valószínű, hogy ősi fekete lyukakban keletkezett volna a jelenleg ismert világegyetem 26,8 százalékát kitevő sötét anyag  – írja a Live Science.

A Nature Astronomy-ban még április elején megjelent eredmény megkérdőjelezi azt a Stephen Hawking által még az 1974-ben felvázolt elméletét, miszerint az ősrobbanást követően létrejött apró fekete lyukak a felelősek a jelenleg csak közvetve, vagyis gravitációs hatása révén észlelhető sötét anyagért.

A teória gyakorlati vizsgálatát a Tokiói Egyetem Kavli Intézetének kutatócsoportja végezte el a Subaru teleszkóp digitális kamerájával, amely képes egyetlen képet alkotni akár egy teljes galaxisról. A kutatók a Földtől 2,5 millió fekvő Androméda-galaxisról készített felvételeken az úgynevezett gravitációs lencsézés módszerével keresték a feltételezett ősi fekete lyukakat, de a Hawking által feltételezett több ezerből csupán egyet találtak meg.

Az Androméda-galaxis és a fekete lyuk
photo_camera Az Androméda-galaxis és az egyetlen fekete lyuk Fotó: NAOJ

A módszer lényege, hogy a láthatatlan fekete lyukak, legyenek bármilyen kicsik is, tömegvonzásuk révén eltérítik a fényt. A keresett objektumoknál ez a lencsehatás ugyanakkor nagyon kismértékű, így a kutatók szerint nem zárható ki, hogy a folytatásban újabb ősi fekete lyukakat fedeznek fel. A Hawking által feltételezett mennyiség csak akkor lehetséges, ha a fekete lyukak még az eddig gondoltaknál is kisebbek. Ez viszont még inkább megnehezíti, hogy a a csillagászok valaha is a nyomukra bukkanjanak.

A gravitációs lencsézés vázlatrajza