Először engedtek ki az útra önvezető kamionokat biztonsági sofőr nélkül
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A 2016-ban alapított svéd startup, az Einride a világon elsőként küldött önvezető kamionokat közútra sofőr nélkül: a T-Pod nevű, száz százalékig elektromos, vezetőfülke nélküli járművek Jönköping városának egyik népszerű szállítmányozási útvonalán, egy raktár és egy logisztikai központ között járnak.
Az Einride két éve dolgozik együtt a DB Schenker logisztikai céggel, amelynek a raktáraiban már 2018 novembere óta dolgoznak a teherszállító járművek. A 26 tonnás T-Podokat kamerákkal, radarokkal és 3D-s szenzorokkal szerelték fel, így 360 fokban képesek érzékelni a környezetet. Az 5G hálózaton keresztül irányítható és felügyelhető kamionok önvezető platformját az Nvidia fejlesztette.
A 2020 végéig tartó tesztidőszakban 5 km/h-s sebességgel közlekedhet az önvezető kamion – ezt a limitet annak ellenére szabta meg a svéd közlekedési hivatal, hogy akár 85 km/h-val is tud menni a jármű. Az Einride szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy a kamion egy nap többször megteszi majd a kijelölt útját, ami ugyan csak 300 méteres, de öt kanyar és egy forgalmas 100 méteres szakasz nehezíti az útvonalat.
Az Einride két éve még azt tervezte, hogy 2020 végéig 200 T-Podod állít szolgálatba a Götenborg-Helsingborg közötti, több mint 200 kilométeres útvonalon. A T-Pod akkumulátora egyébként épp 200 kilométer megtételére képes, ezért a cég töltőállomások telepítésére is készül.
Az önvezető kamionok lehetősége évek óta izgalomban tartja a logisztikában is érdekelt nagyvállalatokat, mivel egyre kevesebb a kamionsofőr. Az Amerikai Fuvarosok Szövetsége szerint az USA-ban legalább 60 ezer sofőr hiányzik a területről, míg a Transport Intelligence nevű logisztikai kutatócég adatai szerint Európában 150 ezer betöltetlen kamionsofőr-állás van.
Biztonságosabbak lesznek az utak, ha emberek helyett algoritmusok vezetik az autókat?
Az Európai Parlamentben megszavazták az önvezető autók komolyabb kutatását sürgető indítványt, de a technológia még mindig számtalan kérdést vet fel. Meg lehet-e valósítani egy ilyen rendszert biztonságosan és etikusan? Végleg eltűnnek az emberi sofőrök? És ha igen, mikor?
Először hajtott keresztül az Egyesült Államokon egy önvezető autó emberi segítség nélkül
5000 kilométer egy átalakított Toyota Priusszal, 4 nap, 13 állam, 1 timelapse videó.
Volvo: Vállalnunk kell az önvezető autókkal járó kockázatot
Az önvezető tesztek presztízsromboló kockázatairól és az elektromos hajtású járművek kínai fellendüléséről kérdeztük budapesti látogatásakor Lex Kerssemakerst, a Volvo Cars International európai, közel-keleti és afrikai piacokért felelős holland vezetőjét.