Először hajtott keresztül az Egyesült Államokon egy önvezető autó emberi segítség nélkül
A botrányos mérnök hírében álló Anthony Levandowski azt állítja, hogy a történelem során először átutazta az Egyesült Államokat (San Franciscótól New Yorkig) egy saját maga által épített önvezető autóval, beavatkozás nélkül. A 3099 mérföldes, vagyis közel ötezer kilométeres utat október 26-án, a Golden Gate hídon kezdte, míg néhány óra híján négy nappal később a manhattani George Washington hídon ért célba.
Az átalakított Toyota Prius a férfi állítása szerint kizárólag videokamerákat, számítógépeket és alapvető digitális térképeket használt fel a száz százalékig problémamentes út során. Levandowski a Guardiannek azt nyilatkozta, hogy végig a vezetőülésben ült, de a pihenés és a tankolás miatt előre beütemezett megállókon kívül egyszer sem nyúlt a kormányhoz és a pedálokhoz.
Ha Levandowski igazat állít (márpedig az alábbi timelapse videó nem cáfol rá), akkor ez volt a leghosszabb út, amit önvezető autó valaha megtett emberi segítség nélkül – Elon Musk például régóta ígérget hasonlót, de mindig halogatja a projektet.
Levandowski neve egyébként onnan lehet ismerős, hogy ő az a mérnök, akit a Google azzal gyanúsít, hogy 14 ezer belső fájlt vitt magával, amikor elment a cégcsoport önvezető autókat fejlesztő vállalatától, a Waymótól, és Otto néven saját céget alapított. Olyan nagy ügyet talán nem is csináltak volna belőle, ha az Ottót nem veszi meg rövidesen az Uber, amely Levandowskin keresztül felhasználhatta a Waymo titkos technológiáit. A Waymo beperelte az Ubert, de az még a tárgyalás előtt kirúgta Levandowskit, aki most Pronto.AI nevű cégével fejleszt újfajta önvezetőkamion-navigációs szoftvereket.
Rosszabb kamerákkal működik, mint egy okostelefon
Az egyelőre csak autópályákra tervezett rendszer, amit Priusában az USA-t keresztező út során is használt, már nem a Waymo vagy az Uber által is alkalmazott lézeres lidartechnológiára épül, mivel Levandowski szerint az csak egy „drága és felesleges zsákutca” az önvezető autók fejlesztésében. Az új rendszerben hat, a modern okostelefonokénál sokkal kisebb felbontású videokamerát helyeznek az autóra (elölre, oldalra és hátulra), amelyek képeit a csomagtartóba épített számítógép elemzi ki.
Ez a gép két neurális hálózatot futtat: az egyik a sávokat elválasztó felfestéseket, a jelzőtáblákat, az akadályokat és a többi közlekedő járművet figyeli, az azok pozícióját és sebességét tartalmazó információt pedig a másik hálózat dolgozza fel, amely ezek alapján dönt a haladásról, a fékezésről és a kormányzásról. Egy hetedik kamera az autó belsejében található, ami arról gondoskodik, hogy a biztonsági sofőr végig az utat figyelje – ha elfordítja a fejét vagy előveszi a telefonját, a rendszer hangos jelzéssel figyelmeztet, végső esetben le is állítja az autót.
A Copilot nevű rendszert 2019 elején tervezi piacra dobni a Pronto, eleinte 5000 dolláros áron, újabb kamionokba beépíthető verzióban, minden vásárlónak személyes betanítással.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: