Minden eddiginél pontosabb térbeli animációs modell készült az új koronavírusról

Atomról atomra alkotta meg az új koronavírus térbeli számítógépes modelljét egy amerikai orvosbiológiai vizualizációs stúdió, a Visual Science

A stúdió a Harvardtól a Hongkongi Egyetemig (HKST) világszerte több mint hetven élvonalbeli kutatólaboratórium munkatársaiból álló hálózattal dolgozik együtt, és a Science című tudományos magazin illusztrációit is gyakran ők készítik.

A YouTube-on május 14-én közzétett animáció nem pusztán a SARS-CoV-2 vírus eddigi legrészletesebb és tudományosan pontos 3D ábrázolása. A stúdió munkatársai ugyanis rekonstruálták a vírus fehérjéit, illetve azok interakcióit is.

A SARS-CoV-2 koronavírus atompontos térbeli modelljeForrás: Visual Science/ YouTube

A korábban a HIV, a H1N1, az ebola-, a humánpapilloma- és a Zika-vírusokat is vizualizáló amerikai stúdió ugyanazokat a bioinformatikai technológiai megoldásokat alkalmazta az új koronavírus modelljének megalkotásakor, mint amilyeneket az alapkutatásban és a gyógyszerfejlesztésben is használnak.

A SARS-CoV-2 térbeli modelljénél a bevett tudományos színsémát használták. Az élénk színek a vírusgenom által kódolt fehérjéket, a szürke árnyalatai pedig a vírusok által a gazdasejtből vett, de a gazdatest sejtjeihez tartozó struktúrákat mutatják.

A koronavírus részecskéi változó, de jellemzően ovális vagy gömb alakú struktúrák az 50-150 nanométeres mérettartományban. A felszínen a tüskefehérjék is részletesen megfigyelhetőek, ezek segítik a kórokozót a sejtek megtámadásában. A SARS-CoV-2-nek átlagosan 90 ilyen tüskéje van.

A hírekről sok helyen tájékozódhatsz. A Qubit krízisben és békeidőben is arra törekszik, hogy az események mögött álló mélyebb összefüggéseket is megértsük – szigorúan a modern tudomány szemszögéből, több mint 100 tudós-szerzőnk és szakértő újságíróink révén. Ez nekünk sokba kerül, de reméljük, nektek is sokat ér.
    Támogasd a Qubit fennmaradását!