Újrarajzolták a Tejút térképét, és kiderült, hogy nem olyan alakú, mint gondolták

A Tejút korongjának hossztengelye megcsavarodott, leginkább egy fektetett S-betűt formáz – jelentette be a Varsói Egyetem Csillagászati Obszervatóriumának kutatócsoportja a Science-ben augusztus első napján megjelent tanulmányban.

A lengyel csillagászok a Cefeida típusú pulzáló változócsillagok segítségével megalkotott számítógépes galaxismodellel jutottak erre az eredményre.

A Tejút valódi formája a 3D-modell alapjánFotó: J. SKOWRON/OGLE/ASTRONOMICAL OBSERVATORY, UNIVERSITY OF WARSAW

A 3D-s Tejút-térkép megrajzolásához szolgálatba állították a cefeidák egyik különleges tulajdonságát, hogy pulzációs periódusuk és abszolút fényességük között szoros összefüggés van. A Henrietta Leavitt amerikai csillagász által száz éve felfedezett reláció alapján a cefeidákat standard gyertyáknak is nevezik, ugyanis távolságuk biztosan számítható a látszó és abszolút fényességük alapján.

Az egyetemi csillagvizsgáló és a pulzáló változócsillagok VarsóbanFotó: K. Ulaczyk/ J. Skowron/ OGLE

A kutatók a varsói csillagvizsgáló adatai mellett a chilei Las Campanas obszervatórium teleszkópjának felvételeit is igénybe vették ahhoz, hogy a közel ezer pulzáló változócsillag és a Tejút több mint 2400 csillagának koordinátái alapján elkészítsék a térbeli galaxismodellt.

Az eredmény az alábbi videón látható:

A fény látható és infravörös tartományú hullámhosszait is figyelembe vevő új galaxis-térkép még korántsem végleges. Az egyre precízebb adatokkal szolgáló földi és műholdas megfigyelések a lengyel csillagászok szerint újra és újra átrajzolják majd a Tejút-modelleket, egyre közelítve a valósághoz.