Minden korábbinál teljesebb térbeli térkép készült az ecetmuslicák agyáról

2020.01.27. · tudomány

25 ezer idegsejt és több mint 20 millió szinaptikus kapcsolat valósághű digitális leképezését mutatja az a 3D-s agytérkép, amelyet az amerikai Howard Hughes Orvostudományi Intézet FlyEM csoportja és a Google Connectomics nevű kutatási részlege mutatott be január 22-én.

A nagy felbontású térkép a genetika, az élettan és az evolúcióbiológia leggyakoribb modellszervezetének, a kétszárnyúak rendjébe tartozó ecetmuslicának (Drosophila melanogaster) agyi strukturáit mutatja be a lehető legaprólékosabban.

A térbeli modell részletes képalkotó technikával ábrázolja a százezer idegsejtből álló rovaragy negyedét, ezzel az ecetmuslica felzárkózott a Caenorhabditis elegans nevű, teljesen feltérképezett idegrendszerű talajlakó fonalféreg mellé.

Az ecetmuslica egyetlen idegsejtjének 3D-s modellje
photo_camera Az ecetmuslica egyetlen idegsejtjének 3D-s modellje Forrás: Google/ FlyEM

A modellalkotáshoz a kutatók az ecetmuslica agyát 20 mikron vastagságú, egyharmad emberhajszál-vastagságú darabokra vágták, majd elektronmikroszkópos technológiával tovább aprították. Az eredményeket speciális algoritmusok segítségével 50 billió 3D pixellé alakították, amelyből aztán szoftveresen térbeli térképpé rajzolták a kinyert információkat.

Az alábbi videó szemlélteti az eredményt:

A Google algoritmusa által alkotott vizualizáció ellenőrzése két évig tartott, a kutatók ugyanis minden egyes kapcsolat helyességét ellenőrizték a valóságban is. Összehasonlításképp: az elkészült, 25 ezer neuront és kapcsolati hálózatukat ábrázoló atlasz csak a muslica agyának negyedét ábrázolja. Még belegondolni is szédítő, hogy mekkora munka volna az emberi agy 86 milliárd idegsejtből összeálló agyát ily módon láthatóvá tenni.

Az ecetmuslica agyának egy részlete