5200 tonna mikrometeorit hullik a Földre évente

2021.04.13. · tudomány

A bolygóközi térben utazó és a Földet eltaláló mikroszkopikus méretű porszemcsék összesen évi 15 ezer tonna tömeget adnának ki, azonban csak az egészen kicsik érik el a felszínt, kétharmaduk a légkörben meteorként megsemmisül – derül ki az Earth and Planetary Science Letters folyóiratban megjelent friss tanulmányból.

A francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont (CNRS) kutatói két évtizeden át folytattak gyűjtő expedíciókat az antarktiszi Concordia kutatóállomás közelében, ahol alig van légszennyezés, és a hó megőrzi a kozmikus port.

A francia kutatók a bázis közelségéből adódó minimális emberi szennyezést elkerülendő árkokból gyűjtöttek havat, olyan rétegekből, amelyek még a kutatóállomás létesítése előtt alakult ki.

Mikrometeoritok gyűjtése az antarktiszi jégmintákból
photo_camera Mikrometeoritok gyűjtése az antarktiszi jégmintákból Fotó: Jean Duprat/ Cécile Engrand/ CNRS Photothèque

A minták kiolvasztása és szűrése után méretük, tömegük és Földre érkezésük időpontja szerint osztályozták a mikrometeoritokat. A két évtizedet átfogó gyűjtésben több ezer darab, 30-200 mikrométeres nagyságú bolygóközi eredetű szemcsét sikerült azonosítani – összehasonlításul: egy átlagos emberi hajszál 70 mikrométer vastagságú.

Űrporszem
photo_camera Űrporszem Fotó: Cécile Engrand/Jean Duprat

A francia kutatók ezek alapján számították ki a Födre hulló űrpor éves mennyiségét. Mint írják, mivel a nagyobb meteoritokból évente kevesebb mint 10 tonna éri csak el a felszínt, így azok nem nyomnak túl sokat az éves mennyiségben.