875 millió euróra büntette az EU a Volkswagent és a BMW-t a károsanyag-kibocsátás körüli kartellezés miatt
Az Európai Bizottság csütörtökön súlyos, összesen 875 millió eurós (313 milliárd forintos) bírságot szabott ki két német autógyártóra, az Audit és a Porschét is gyártó Volkswagenre és a BMW-re, mert bár rendelkezésükre állt a dízelmotoros autók károsanyag-kibicsátását csökkenteni képes technológia, nevezetesen az AdBlue nevű, a dízeljárművek kipufogógázait a nitrogén-dioxidtól megtisztító adalék, titokban megállapodtak abban, hogy nem versenyeznek egymással a bevetése érdekében.(Nem, ez nem a dieselgate néven elhíresült ügy, amikor a Volkswagen az emissziós teszteken csalt, ez egy másik.) A bizottság vádjai szerint, amiket még 2019-ben tettek közzé, az érintett gyártók összebeszéltek, és 2006 és 2014 között egységesen csökkentették a járművekbe szerelt AdBlue-tartályok méretét, ami által körülményesebbé vált az adalék használata.
A bizottsággal kötött megegyezés értelmében a Volkswagen 502, a BMW-t 373 millió eurós bírságot fizet. A Mercedes-Benzt gyártó Daimler AG is benne volt a kartellban, de mivel felfedte annak létrejöttét, megúszta a bírságot.
„Soha nem láttunk még olyan kartellt, amelynek az lett volna a célja, hogy korlátozza egy új technológia használatát” – mondta a döntésről csütörtökön egy brüsszeli sajtókonferencián Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős biztosa, aki szerint a mai döntés arról szól, hogyan siklott ki a gyártók közötti technikai együttműködés, és arról, hogy az EU nem tolerálja, hogy a vállalatok összebeszéljenek egymással.
Vestager szerint a felek megegyeztek abban, hogy a ma kiszabott bírsággal rendezik az ügyet, és elismerték a kartellben betöltött szerepüket. A Volkswagen ugyanakkor bejelentette: még megfontolja, hogy tesz-e további jogi lépéseket, mert szerinte a bizottság új jogi területre merészkedett azzal, hogy a „technikai együttműködést” a trösztellenes szabályok megszegéseként kezelte.
(Reuters)
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: