Heti két óra házimunka már javítja az időskorban várható szellemi és testi egészséget

2021.11.24. · tudomány

A háztartásban rendszeresen végzett fizikai munkák, mint a portörlés, a felmosás vagy az ablakok takarítása „javítja a fizikai és mentális egészséget, csökkenti a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát és azok hatásait, valamint csökkenti az esések, a mozgásképtelenség, a kiszolgáltatottság és a halálozás mértékét az idősebb felnőttek körében” – írják szingapúri kutatók a BMJ Open folyóiratban.

A tanulmányt megalapozó kísérletben közel 500 alanyt vizsgáltak, közülük 249-en a 21–64 éves, 240-en a 65–90 éves korcsoportba tartoztak. Az alanyokkal kognitív funkciókat mérő teszteket végeztettek el, majd fizikai képességeiket vizsgálták olyan egyszerű feladatokkal, mint hogy olyan gyorsan álljanak fel egy székből, amilyen gyorsan csak tudnak. Emellett kikérdezték őket arról, hogy milyen szintű fizikai aktivitást végeznek, a könnyű házimunkától (például portörlés) a nehézig (padlósúrolás), majd különböző adatok, például a térdek állapota alapján kiszámították, mekkora a kockázatuk az időskori elesésekre.

Az adatok összesítése után arra az eredményre jutottak, hogy a kemény házimunkát nagy mennyiségben (átlagosan heti 131 percben) végző idősebb felnőttek kognitív és koncentrációs képessége 8 és 14 százalékkal magasabb volt, mint azoké, akik csak kisebb mértékben végeznek ilyen megerőltető feladatokat rendszeresen. Az ülésből felállás is gyorsabban ment nekik, és az esések kockázata is alacsonyabb volt az esetükben.

A könnyű házimunkák valamivel kevésbé, de még így is számítottak: akik minden héten sok időt töltenek portörléssel és hasonló fizikai terhet igénylő munkákat (átlagosan 902 percet), azok 5 százalékkal jobb eredményeket értek el a kognitív teszteken, és a memóriájuk is jobbnak bizonyult azoknál, akik csak 1-2 órát töltenek ilyen feladatokkal hetente.

Shiou-Liang Wee, a tanulmány egyik szerzője szerint azok az egészségügyi ajánlások, amelyek a fizikai aktivitás fontosságát emelik ki, túlságosan a szabadidős tevékenységekre koncentrálnak, miközben már a házimunkák elvégzése is javíthat az időskori egészségi állapoton, és ezt tudatosítani kell az emberekben.