Megtalálták az első ezerlábút, amelynek tényleg van ezer lába

2021.12.17. · tudomány

Az ízeltlábúak különböző osztályainak elnevezésénél elengedték magukat a taxonómusok: a százlábúaknak nincs száz lábuk, és egészen idáig olyan ezerlábút sem figyeltek meg, amely elérte volna az ezer lábas határt – 750 lábbal már rekordot lehetett dönteni.

Most azonban Ausztrália nyugati részén, egy bányászterületen rábukkantak az első olyan ezerlábúra, ami nemhogy eléri, de bőven túl is haladja a nevébe foglalt számot: a föld alatt 60 méterrel talált példánynak 653 pár, vagyis összesen 1306 lába van. Mélységi lelőhelye miatt a kutatók az Eumillipes persephone névvel illették az új fajt, az alvilág görög istennője, Perszephoné után.

A kutatók épp föld alatti környezetfelmérést végeztek, amikor rátaláltak az ezerlábúra. „Ezek az állatok olyan egyediek voltak. Ahogy megláttam, hogy milyen hosszúak, már tudtam, hogy valami egészen újra bukkantuk” – mondta a Guardiannek Bruno Buzatto, az egyik biológus, aki ott volt a felfedezésnél. Az új faj teste 330 szelvényből áll, rövid lábakkal és kúpalakú fejjel, és mint az állandó sötétben élő állatok általában, fakó színű és vak.

Az ezerlábú és a szelvényei
photo_camera Az ezerlábú és a szelvényei Forrás: Paul E. Marek

A Nemzetközösség Tudományos és Ipari Kutatási Hivatalának (CSIRO) rovarszakértője, Juanita Rodriguez szerint az ezerlábúnál valószínűleg azért alakult ki a hosszabb testfelépítés, hogy könnyebben tudjon mozogni a nehéz föld alatti környezetben.

Összesen nyolc Eumillipes persephone-példány került elő három, 15–60 méter mélyre fúrt lyukból. Egyelőre nem sokat tudni róluk, de azt valószínűsítik a kutatók, hogy az ezerlábúak gombával táplálkoznak. Most annak érdekében kezdik vizsgálni őket, hogy megtudják, az általuk termelt vegyi anyagoknak van-e valamilyen antimikrobiális hatása.