A vártnál is eredményesebb és csendesebb az új brit sarkkutató hajó, a Sir David Attenborough

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

A brit állami Környezetkutató Tanács (NERC) legújabb kutatóhajója, az RRS Sir David Attenborough (SDA) 2021 decemberében érkezett meg első küldetésére az Antarktiszra, és máris bizonyította jégtörő képességeit. A 200 millió fontba (kb. 87,5 milliárd forintba) került sarkkutató hajó első útján vastag fagyott jégtáblákon tört át, így, bár teljesítményének végső értékelése még várat magára, azt már bizonyította, hogy hatékonyan bevethető tudományos és logisztikai hajóként.

A Sir David Attenborough sarkkutató antarktiszi jégtáblákat tör átFotó: BAS

Az SDA januárban 10 napon keresztül hivatalos jégpróbákon esett át, melyek során különböző teljesítményszinteken kellett áttörnie a jégtáblákon. Emellett számos manővert, például tolatást, fordulást és ütközési teszteket is végre kellett hajtania. A hajó a PC5 kategóriába tartozik, vagyis képesnek kell lennie első éves (kb. 1 méter vastag) jégen három csomós (kb. 5,6 km/h-s) sebességgel haladnia. A kutatók szerint a hajó ennél nehezebb akadályokat is simán vett, időnként 2 méter vastag jégtáblákon vágott át.

„Egészen különleges volt először látni a lenyűgöző felvételeket a nagy piros hajónkról, amelyet hó és jég vesz körül. Ezt a hajóról folytatott kezdeti beszélgetéseink óta már mindannyian elképzeltük, nagyon megható pillanat végre a jégen látni” – mondta a BBC-nek Jane Francis, a Brit Antarktisz-kutató Intézet (BAS) igazgatója. A kutatók szerint mérete és jégtörő képességei ellenére a Sir David Attenborough csendesebb és zökkenőmentesebb utazást biztosít, mint a korábbi sarkkutató hajók.

Az RRS Sir David AttenboroughFotó: BAS

Az SDA hamarosan visszatér Nagy-Britanniába, ahol a tapasztalatok alapján néhány módosítást hajtanak végre rajta – az első küldetés alatt például kiderült, hogy az édesvíz előállítására szolgáló tengervíz-beömlőnyílások időnként eltömődtek a jéggel. A projekten dolgozó mérnökök időközben ki is dolgoztak egy olyan megoldást, ami ezt a jövőben megakadályozza.

Az RRS Sir David Attenborough már jóval az első küldetése előtt, 2016-ban híressé vált azzal, hogy tulajdonosa – naivan – egy online szavazáson próbált nevet találni a hajónak. Miután a BBC egyik rádiósa viccből a Boaty McBoatface nevet javasolta egyik műsorában, a hallgatók megrohamozták a szavazást, és végül az összes voks 33,16 százalékával, több mint 124 ezer szavazattal ezt a névötletet hozták ki nyertesnek.

A hajó névadó ceremóniája 2019. szeptember 26-ánFotó: PETER BYRNE/AFP

Több tízezren szavaztak a brit médiában ekkor sokat szereplő rákbeteg kislány, Poppy-Mai névre és a spanyol trollok által nevezett, végül a szavazásból kizárt Blas de Lezo névre is – ez utóbbi annak a spanyol admirálisnak a neve, akinek hadai ellen a brit tengerészet 1741-ben megalázó vereséget szenvedett.

Egy hónappal a szavazás lezárása után végül Jo Johnson tudományügyi miniszter bejelentette, hogy a szavazás 4. helyén végző Attenborough-ról nevezik el a hajót, a Boaty McBoatface pedig a hajó egyik merülő eszközének lesz a neve.

Sir David Attenborough a Sir David Attenborough névadó ünnepségénFotó: ASADOUR GUZELIAN/AFP