Feltárult a Macskaszem-köd rejtélye

2022.09.28. · tudomány

A Magyarország területéről egész évben megfigyelhető Sárkány csillagképben fénylő Macskaszem-köd több száz éve izgatja a csillagászok fantáziáját.

A Földtől mintegy 3 ezer fényévre található, az amatőrcsillagászok NGC-katalógusában 6543 számon nyilvántartott, Caldwell 6 néven is ismert nebula kialakulása és működése mostanáig rejtélynek számított – írja a Live Science.

A brit Királyi Csillagászati Társaság havi értesítőjének szeptemberi számában megjelent tanulmányt jegyző csillagászok azonban azt állítják sikerült megfejteniük a Macskaszem-köd titkát.

Ryan Clairmont, Wolfgang Steffen és Nico Koning a mexikói San Pedro Mártir Nemzeti Obszervatórium által gyűjtött, a köd különböző gázrétegeinek mozgását tartalmazó adatok felhasználásával elkészítette a nebula első 3D-s számítógépes modelljét. A térbeli modellen egy pár, a köd külső burkának teljes hosszában kavargó, de tökéletesen szimmetrikus gyűrű látható. A kutatók szerint a szimmetriának egyetlen lehetséges oka egy precesszáló jet-nek nevezett kettős energiakitörés.

photo_camera A Macskaszem-köd háromdimenziós modellje és a Hubble Űrteleszkóp által készített felvétel a nebuláról Fotó: Ryan Clairmont, NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Amikor a köd központi csillaga elpusztult, egyszerre két nagy sűrűségű gázkitörést szabadított fel ellentétes irányokba. Az ilyen ritka jet-ek csak kettős csillagrendszerekben jöhetnek létre, ezért a sugárnyalábok erős bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy a Macskaszem-köd egykor kettős csillagrendszer volt, idézi a Live Science a tanulmány szerzőit.