Embereket, macskákat és kígyókat ábrázoló óriási talajrajzokra bukkantak a perui fennsíkokon

2022.12.13. · tudomány

A Nazca-vonalak olyan geoglifákat, vagyis a földfelszínen kialakított hatalmas ábrákat jelentenek, amelyeket az egykor a perui fennsíkokon élt kultúrák hagytak hátra. A rejtélyes talajrajzok a mai napig rengeteg kérdést vetnek fel. Hogyan alkották meg őket anélkül, hogy az égből ráláttak volna? Kinek szólnak?

Régészek szerint a Nazca-vonalaknak még mindig csak az 5 százalékát találták meg, ezért a kutatók folyamatosan dolgoznak a feltárásukon. A japán Jamagatai Egyetem kutatói helyi régészekkel végeznek drónos felméréseket, és a légi felvételek alapján most 168 új geoglifát azonosítottak a világörökségi területen.

A frissen felfedezett óriásrajzok közül nagyjából 50 emberi alakot ábrázol, de vannak köztük madárként, macskaként, kígyóként vagy kardszárnyú delfinként azonosított geoglifák is, míg néhányuk csak egyszerű geometriai alakzatokat rejt. Bár az egyre halványabban kivehető, talajba vésett rajzokról nehéz megállapítani, mikor készülhettek, a környékükön talált leletek (pl. agyagedények) az i. e. 100 és i. sz. 300 közötti időkből származnak.

photo_camera A frissen azonosított geoglifák egyike, egy Simpson családba illő emberszerű alak Fotó: Jamagatai Egyetem

Az ábrákat leginkább kavicsok, sziklák és törmelékek eltávolításával alakították ki, hogy feltárják az alattuk lévő kontrasztos talajt, ezért a történelem során lezajló talajerózió tovább nehezíti a felfedezésüket. Nagy segítséget nyújtanak azonban a drónok, és a velük készített felvételeket elemző mesterségesintelligencia-programok.

A vonalak eredetére az elmúlt évtizedek során számos magyarázat született, a legnépszerűbb szerint az i. e. 500 és i. sz. 500 között készült talajrajzokkal az égben lakó, az emberekre letekintő isteneknek üzentek, de vannak elméletek, amelyek szerint a mintáknak valamilyen rituális csillagászati jelentőségük lehet.

photo_camera Macskaszerű talajrajz Fotó: Jamagatai Egyetem

A Nazca-vonalakat tartalmazó fennsík egy részét 1994-ben nyilvánították világörökségi helyszínnek, ám ekkor még csak 30 geoglifát találtak itt, ráadásul ezek még csak növényeket és állatokat ábrázoltak. Az azonosított alakzatok száma 2019-re 200 fölé emelkedett, és ekkora már előkerült több emberszerű figura is.

photo_camera 37 méter hosszú geoglifa egy macskához hasonlító állatról Fotó: -/AFP

A Jamagatai Egyetem friss találataival együtt hivatalosan már 358 geoglifát azonosítottak a helyszínen, és a kutatók folytatják a munkát.