Lenyűgöző alak- és halmazállapot-váltó robotot fejlesztettek amerikai tudósok

2023.01.26. · TECH

Alakváltó robotokkal évek óta kísérleteznek a tudósok, az amerikai Carnegie Mellon Egyetemen dolgozó Carmel Majidi és kollégái azonban egyedülálló áttörést értek el a Cell folyóiratban szerdán közzétett tanulmányuk eredményei szerint. Az általuk készített, miniatűr robot nem csupán váltogatni képes halmazállapotát a szilárd és folyékony között, hanem ezzel együtt erősebbé is képes válni, így elbírhat saját magánál nehezebb tárgyakat. A jövőben elektronikai eszközök javításához használhatják, vagy arra, hogy az emberi testből távolítson el lenyelt, veszélyes vagy mérgező anyagokat, tárgyakat.

A néhány milliméternyi robotot folyékony fém, pontosabban gallium és mikroszkopikus méretű, neodímiumból, vasból és bórból készített mágneses anyag elegyéből készítették a tudósok. Szilárd halmazállapotban annyira erősnek bizonyult, hogy elbírt egy nála harmincszor nagyobb tárgyat.

Ahhoz, hogy a robot gyengébbé váljon, nagyobbra nyúljon, mozogjon vagy folyékony tócsává plottyadjon össze, a kutatók mágneseket helyeztek el a közelében. Ezek egyedi kialakítású mágneses mezeje fejtett ki hatást a robotban lévő, apró mágnesdarabokra, és ezek mozgása deformálta a fémet – írta a New Scientist. A kutatócsoport például úgy nyújtotta ki a robotot, hogy a mágnesdarabkákat a megfelelő mágneses mezővel különböző irányokba húzta, míg ha egy erősebb mágneses mezővel az összeset felfelé késztették, a robot ugrott egyet.

Amikor Majidi és kollégái váltakozó mágneses mezőt használtak, a robot folyékony fémtestében lévő elektronok elektromos áramot termeltek. Ahogy ezek az elektronok mozogtak, felmelegítették a robotot, amelyik ettől idővel megolvadt.

A tudósok azt is kipróbálták, hogy két ilyen robot képes-e egy nyomtatott áramkörön elhelyezni egy apró izzólámpát és üzembe helyezni azt. Ahogy az alábbi videón is látszik, a robotok sikeresen elhelyezték az apró lámpát, majd megolvasztották magukat a széleinél, így odaforrasztották az izzót a helyére, és mivel fémtestükön átszalad az áram, sikerült meggyújtani a lámpát.

A kutatók azt is kipróbálták, hogyan mozognak az apró robotok egy mesterséges gyomorban, ahova például toxikus anyag került. A robotok a tárgy közelébe férkőztek, megolvasztották magukat és így körülfolyták a problémás objektumot, majd kivonszolták a gyomorból. Végül pedig a kutatók egy mini LEGO-embert formáltak a robotból, amelyik úgy tudott megszökni egy berácsozott térből, hogy megolvasztotta magát és kifolyt a rácsok között.