A Lucy űrszonda igazolta, hogy a Dinkinesh egy közeli kettős kisbolygó

2023.11.03. · tudomány

A 2021-ben útnak indított Lucy űrszonda küldetése, hogy a Jupiter pályáján keringő kisbolygókat derítse fel. A 12 éves expedíciója során a Lucy derítheti föl a legtöbb égitestet a valaha használt űrszondák közül.

A tervek szerint a Lucy 7 aszteroida mellett repült volna el, de november elsején elhaladt a Dinkinesh mellett, ami nemcsak plusz egy, hanem rögtön két új égitestet jelentett. Így a további két trójai holddal együtt a kutatók arra számítanak, hogy legalább 11 égitest megismerését segíti majd.

A Dinkinesh aszteroida
photo_camera A Dinkinesh aszteroida Fotó: NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL/NOAO

A Lucy űrszonda műszerei már korábban is találtak jeleket, amik arra utaltak, hogy egy kettős aszteroidáról lehet szó. A Dinkinesh fényessége ugyanis időben változó volt, kettősségét viszont minden kétséget kizáróan csak a friss felvételek tudták igazolni.

Az első felvételek alapján a nagyobb égitest a legszélesebb pontján 790 méter átmérőjű, míg a kisebb 220 méteres.

photo_camera Az aszteroidapárról készült szerdai felvételek. A képek 13 másodperces különbséggel készültek, a két aszteroida látszólagos mozgása pedig az űrszonda 10 ezer mérföld/órás elhaladási sebességéből adódik. Fotó: NASA/Goddard/SwRI/ASU

A találkozás ráadásul nem csak a kettős égitest felfedezése miatt jelentős. A november elsejei tapasztalatok egyben bemutatták a Lucy képességét arra, hogy nagy sebességgel képes követni az égitesteket, amelyek mellett elhalad.

A következő találkozásra 2025-ben kerülhet sor, addig a Lucy fejlesztői és a küldetés kutatói a most kinyerhető adatok alapján azon dolgoznak majd, hogy az is hasonlóan zavartalan és sikeres legyen.