Elsőként bizonyították, hogy a kreativitás már a bölcsőben elkezdődik
A CEU és a Birminghami Egyetem közös kutatásában elsőként sikerült bizonyítani, hogy már a csecsemők is képesek egyszerű fogalmakat összetett gondolatokká formálni, amiből az következik, hogy a kreativitás gyökerei már a babáknál megjelennek. A kutatók az innovatív emberi gondolkodás eredetének feltárását tűzték ki célul, és eredményeiket az amerikai tudományos akadémiák rangos folyóiratában, a PNAS-ben tették közzé szerdán.
A kutatók kimutatták, hogy az egyéves babák képesek rövid idő alatt olyan új, kifejezetten a kísérletre létrehozott szavakat megtanulni, amelyek kis mennyiségeket (1, 2) jelölnek, majd ezeket rögtön már ismert szavakkal kombinálták, hogy olyan új, összetett kifejezéseket értelmezzenek, amiket életükben először hallottak.
Megállapították, hogy a babák sokkal hamarabb képesek fogalmakat összekapcsolni, mint amikor az már a beszédükben is megnyilvánul, és ezek a folyamatok a nyelv elsajátításában is kulcsfontosságúak lehetnek.
A kutatást vezető Barbara Pomiechowska, a Birminghami Egyetem Pszichológiai Iskolájának adjunktusa Budapesten végezte el ezt az úttörő kísérletet, még a CEU posztdoktori kutatójaként. Mint elmondta: „Az emberi kreativitásnak nincsenek határai; elvitt minket a Holdra és gyógyíthatóvá tett halálos betegségeket, de fontossága ellenére még nem tudjuk, mikor és hogyan jelenik meg az a lenyűgöző képesség, ami lehetővé teszi az ötletek kombinálását és új dolgok feltalálását. Ez a kutatás azt mutatja, hogy ha meg akarjuk oldani az emberi kreativitás kialakulásának rejtélyét, vissza kell mennünk a nyelvtanulás kezdetéig.”
A kutatásban részt vevő összesen 60, egy év körüli gyereknek a „mize” és a „pádu” szavakat tanították meg – előbbi az „egy”, utóbbi a „kettő” szó megfelelője volt. A babáknak ezután már ismert szavakkal kellett kombinálniuk a kitalált szavakat, például több kép közül ki kellett választaniuk azt, amelyiken „pádu”, vagyis kettő kacsa volt látható. A kutatók szemmozgás-követéses technológiával mérték, hová néznek a babák az új szókapcsolatokat hallva, és az eredmények szerint sikeresen kombinálták az új és az ismert fogalmakat – vagyis a „pádu kacsa” hallatán a két kacsát ábrázoló képre tekintettek.
Az új szavak kreálását az indokolta, hogy csak így lehetett biztosítani, hogy a babák nem már korábban sokszor hallott szókapcsolatokat idéznek fel, hanem valós időben kombinálják a fogalmakat. Kovács Ágnes, a CEU Kognitív Tudományok Tanszékének docense elmondta: „A különböző fogalmak kombinálásának képessége valószínűleg nemcsak abban segít a babáknak, hogy értelmezzék az összetett nyelvi kifejezéseket, hanem elősegíti azt is, hogy hatékonyabban tanuljanak a tárgyi és társas környezetükről. A felnőtteknek pedig ez a képesség teszi lehetővé, hogy meghaladjanak minden gondolatot, ami valaha már megszületett, korlátlan lehetőségeket megnyitva az emberi elme előtt.”