34 millió éves kígyófészket találtak Wyomingban

Ritka leletre bukkantak a paleontológusok Wyomingban: négy tökéletes épségben fennmaradt, 34 millió éves kígyócsontvázra, amelyeknek minden csontja a helyén maradt. Az állatokat összegabalyodva érte a halál, Michael Caldwell paleontológus, a kutatás vezetője szerint hibernáció közben – ezt a viselkedést több mai kígyófajnál is meg lehet figyelni.

A frissen felfedezett kígyók egy eddig ismeretlen fajhoz tartoztak, és a Hibernophis breithaupti nevet kapták, és a mai boafélék rokonai lehettek, a taxonómiai nevüket Brent Breithaupt paleontológusról kapták, aki először hívta fel a figyelmet a fosszíliákra. A kígyók Michael S. Y. Lee paleontológus szerint valahol a boák és a pitonok között helyezkedhettek el, de úgy gondolja, hogy a pitonokkal közelebbi rokonságban álltak.

photo_camera A lelet Fotó: Jasmine Croghan / University of Alberta

A hamu őrizte meg őket

A felfedezés azért is érdekes, mert a kistestű boák, mint például a gumiboák evolúciójáról eddig nem sokat tudtak. Caldwell szerint az már magában is fontos, hogy az állatok feltehetően összebújtak, ez ugyanis ennek a viselkedésnek a legkorábbi ismert példája. A wyomingi lelet alapján úgy tűnik, hogy a gumiboák ősei Amerika északi és középső részén fejlődhettek ki.

Caldwell szerint a lelet alapján úgy tűnik, hogy a boafélék 34 millió évvel ezelőtt viszonylag kistestűek voltak, és egyes fajaik csak később fejlődtek óriási méretűre. A paleontológus szerint nagyon ritka, hogy ilyen jó állapotú kígyómaradványokat találjanak – ehhez az is kellett, hogy a kígyók megfelelő időben és helyen legyenek, amikor ugyanis elpusztultak, a térségben rendkívül erős vulkanikus tevékenység zajlott, a fosszíliákat pedig a hamuréteg őrizte meg épségben.