Az agytörzs károsodása állhat a hosszú covid fizikai és pszichológiai hatásai mögött

A Brain című szakfolyóiratban hétfőn megjelent tanulmányuk szerint a kutatók harminc hosszú covidban szenvedő vizsgálata során megállapították, hogy károsodott az agytörzsük azon régiója, amely a légszomjjal, a fáradtsággal és a szorongással van összefüggésben. „Az agytörzs a kritikus kapcsolódási pont a tudatos énünk és a testünkben zajló folyamatok között” – mondta James Rowe, a Cambridge-i Egyetem Klinikai Idegtudományi Tanszékének vezető kutatója.

A világjárvány korai szakaszában súlyos covid fertőzésben elhunyt emberek boncolása utáni vizsgálatok az agytörzsükben mutattak ki változásokat – ismerteti a UPI összefoglalója a HealthDay alapján.

„Náluk olyan agyi elváltozások jelentkeztek, amelyeket valószínűleg a vírusra adott immunválasz okozott. Ezt az immunválaszt azonban nehéz mérni” – mondta Rowe. „A normál kórházi típusú MRI-berendezések nem képesek olyan kémiai és fizikai részletességgel belelátni az agy belsejébe, amilyenre szükségünk lenne”, részletezte a kutató, ezért a kutatócsoport nagyobb teljesítményű MRI-berendezésekhez fordult, amelyek megállapították, hogy a fertőzés az agytörzs több területén is gyulladásos károsodást okozott.

A kutatók szerint ezek a rendellenességek a kórházi felvétel után néhány héttel jelentek meg, általában a légzés szabályozásával kapcsolatos agyi régiókban.

„Az a tény, hogy az agy légzéssel kapcsolatos részein látunk rendellenességeket, erősen arra utal, hogy az agytörzsben jelentkező hosszan tartó tünetekért a covid fertőzés nyomán kialakult gyulladás felelős” – mondta Dr. Catarina Rua, a kutatás társvezetője, a Cambridge-i Egyetem kutatója. „Ezek a hatások erősebbek azoknál, akik súlyos covid fertőzésen estek át.” Az agyi felvételek a fáradtsággal és a szorongással kapcsolatos területeken is károsodást mutattak.

„A mentális egészség szorosan összefügg az agy egészségével, és a legmarkánsabb immunválaszt mutató betegeknél magasabb volt a depresszió és a szorongás szintje is” – mondta Rowe a cambridge-i sajtóközleményben. „A fertőzés által az agytörzsben okozott változások szintén rossz mentális egészségi állapothoz vezethetnek, mivel a fizikai és a mentális egészség között szoros kapcsolat áll fenn”.