Műtrágyabombaként csapódhatott a Földbe egy ősi meteorit egy friss kutatás szerint

10.22. · tudomány

A dinoszauruszok kihalását egy 66 millió éve, a kréta időszak végén a Földbe csapódó meteorithoz kötik. Az akkori életfeltételeket jelentősen átformáló becsapódás viszont nem az első volt, állítja egy friss tanulmány, amiről a Reuters számolt be.

3,26 millió évvel ezelőtt egy, a dinoszauruszok kihalását előidézőnél 200-szor nagyobb meteor csapódhatott a Földbe. Az egész világot megrázó csapás azonban hasznos lehetett az élet fejlődése szempontjából, ugyanis foszforhoz és vashoz juttathatta a Földön akkor élő egysejtűeket. Így az aszteroida ahelyett, hogy kipusztította volna az addigi életet, inkább műtrágya-bombaként viselkedhetett a kutatók szerint.

A tanulmány szerzői a Dél-Afrika északkeleti részén fekvő, Barberton Greenstone Belt nevű régióban található ősi kőzetekből származó bizonyítékok alapján értékelték a meteoritbecsapódás hatásait. Ezek alapján az akkori élet nemcsak, hogy gyorsan helyreállt, hanem egyenesen virágzásnak indult néhány év múlva.

photo_camera Kőzetek, amelyek a becsapódás hatására, illetve az ülepedés után keletkezhettek. Fotó: Nadja Drabon et al.

A 37-58 kilométer átmérőjű meteor a vízzel borított bolygót érhette el egy olyan korban, amikor sokkal gyakrabban fordultak elő becsapódások a Földön. Még nem volt oxigén a légkörben és sejtmaggal rendelkező sejtek sem színesítették az élővilágot.

A becsapódás ereje a kutatók szerint óriási volt, becsléseik szerint a hatására cunami söpörhetett végig az egész bolygón, az óceánok felső rétegei pedig párolgásnak indulhattak. Évekre vagy akár évtizedekre is szükség lehetett ahhoz, hogy a felgyülemlett pára lecsapódjon, és a napfénytől függő élőlények csak azért nem pusztulhattak ki, mert a meteorit nagy mennyiségű foszfort szállított, ami létfontosságúnak bizonyult az élővilág számára.