Saját túlzó, ferdítő marketingjébe bukhat bele a Tesla

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Bár kíméletlenül reklámozzák, tulajdonképpen semmi értelme a Tesla S és X modelljeinek nagyobb kapacitású akkumulátor-csomaggal ellátott változatai mellett dönteni – írja John Petersen, a Seeking Alpha befektetési szakértője. Becslések szerint egy 75 kWh-s Tesla S75D fogyasztói árából (alapcsomagban 74 500 dollár) nagyjából húszezer dollárt tesz ki az akkupakk, míg a 94 000 dollárért árult 100 kWh-s verziónál ez csak közel 27 000-re jön ki.

Mivel a két autót csak az akkucsomag mérete különbözteti meg, Petersen levezetése szerint a nem egész hétezres pluszköltség ellenére 19 500 dollárral többet kaszál a Tesla egy nagyobb kapacitású S modell eladásával. A Tesla X-nél hasonló a helyzet, ott 16 500 dollár a különbség a 75 és a 100 kilowattórás verziók közt.

Tesla Model XFotó: Wikimedia Commons / Steve Jurvetson

Hogy a cég csalogató marketingfogásainak mennyi közük van a valósághoz, azt a szakértő szerint jól mutatja az a Tesla saját bejelentéséből levezethető adat, miszerint a közel 250 000 eladott autó összesen átlépte a 8 milliárd kilométert, és így átlagosan 55 kilométert tesznek meg naponta. Ez gyakorlatilag megegyezik az amerikai közlekedési minisztérium adataival, ami azt jelenti, hogy hiába a méretes és költséges akkucsomagok által nyújtott előny, a teslások sem kocsikáznak hosszabban a hagyományos autótulajdonosoknál.

A Tesla honlapján található töltési kalkulátor sem mutat valós képet Petersen szerint. A hagyományos és az elektromos autók összehasonlításánál az ugyanis nehezen elhanyagolható, hogy míg az előbbieknél szinte semmibe nem kerül az üzemanyagtartály, és a tankolást kell megfizetni, addig az elektromos autóknál a vételárba foglalják a költséges akkumulátorokat, cserébe sokkal olcsóbban jön ki a töltésük. Ha összevetjük a Tesla-modellek akkumulátorainak árát az átlagos, 150 000 mérföldes élettartammal, máris bejön egy olyan pluszköltség, ami jelentősen a hagyományos autók fölé lövi a Teslákra fordítandó összeget.

Petersen korábban arra a problémára is rávilágított, hogy ugyan Elon Musk évente 500 000 Model 3 gyártására tett ígéretet a Tesla részvényesei előtt, a cég japán beszállítójának rendelkezésére álló akkumulátor-alapanyagok legfeljebb ennek a felére lesznek elegendők. A Tesla a legnagyobb energiasűrűségű, úgynevezett NCA akkut használja, amelynek egyik összetevője, a kobalt nem csak ritka, de a termelése sem a legszerencsésebb: a világ kobalt-kitermelésének 53 százaléka a nem éppen politikai stabilitásáról ismert Kongói Demokratikus Köztársaságban zajlott, így az ország jövője alaposan átrajzolhatja az akkumulátor- és ezáltal az egész elektromosautó-ipart.

Az elérhető árú Tesla-modell körül egyébként is gyülekeznek a sötét felhők. Először a Consumer Reports nevű elismert fogyasztóvédelmi szervezet jósolt közepes megbízhatóságot a Model 3-nak, arra hivatkozva, hogy lényegében az átlagosnál épphogy magasabb értékelést kapott Model S kistesójáról van szó, majd egy tajvani beszállító, a Hota Industrial Manufacturing erősítette meg, hogy a Tesla a korábban bejelentett heti 5000 autóhoz való alkatrész helyett heti 3000-re csökkentette a megrendelést. A 35 000 dolláros alapárra belőtt Model 3-at már több mint 500 ezren előrendelték, igaz, több tízezren vissza is vonták a megrendelést.

A Qubit szerkesztősége azért dolgozik, hogy a magyar nyilvánosság hiteles, alapos és közérthető tudományos ismeretekhez jusson. Tesszük ezt politikamentesen, közszolgálati hevülettel, száznál több kutató és tudós bevonásával. Égető kérdések, dermesztő válságok és zavaros álhírek sűrűjében igyekszünk tartani a fáklyát immár havi bő hétszázezer olvasónknak. Cikkeink ingyen olvashatók, de nem ingyen készülnek. Segítsd a munkánkat!