Hétfőtől vége a Viagra egyeduralmának

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

December 11-től megszűnik a New York-i székhelyű gyógyszermulti, a Pfizer kizárólagos joga talán legismertebb terméke, a Viagra felett – írja az AP. Ez azt jelenti, hogy hétfőtől a kék potencianövelővel azonos hatóanyag-tartalmú, de más gyógyszergyártók által forgalomba hozott készítmények (generikumok) is piacra kerülhetnek.

Az amerikai szabadalmi jog értelmében a gyártók 20 évnyi exkluzív értékesítési joggal rendelkeznek eredeti gyógyszereikre – ez a Viagra esetében 2020 áprilisában jár le, de a Pfizer korábban egyedi megállapodást kötött a Teva és a Mylan képviselőivel is, így ez a két cég a versenytársaknál két és fél évvel korábban kezdheti árusítani a saját Viagra-klónját.

De a Pfizer sem engedné át szívesen a terepet a friss konkurenciának: a jelenleg darabonként 65 dollárba kerülő kék pirula mellett a cég a saját generikus Viagráját is piacra dobja – a brand nélküli, fehér tablettához féláron, 32 és fél dollárért lehet hozzájutni. A Teva és a Mylan egyelőre nem tette közzé az új változatok árát, de az AP szerint 2018 nyarától, amikor további generikus potencianövelők megjelenésére lehet számítani, 90 százalékkal csökkenhet a szildenafil-citrát hatóanyagú termékek ára a Viagráéhoz képest.

Az észak-amerikai potencianövelő gyógyszerek piacának várható alakulása 2012 és 2022 között, millió dollárbanForrás: Grand View Research

Véletlenül oldottak meg egy ősi problémát

Az eredetileg a magas vérnyomás és különböző szívbetegségek kezelésére kifejlesztett szildenafilról tesztelés közben derült ki, hogy váratlan mellékhatása van, így 1998-ban az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerbiztonsági Hatóság (FDA) már mint a pontenciazavar kezelésére szolgáló készítményt engedélyezte a Viagrát. A Pfizernek eddig két valódi versenytársa volt a potencianövelő-piacon: az Eli Lilly and Company által fejlesztett Cialis (tadalafil) és a Bayer-féle Levitra (vardenafil) – előbbinek idén járt le a szabadalmi joga, utóbbinak pedig még van egy éve.

Közel húsz év alatt 62 millió férfi használt Viagrát, a gyógyszerpiaci részesedése 2016-ban 45 százalékos volt – derült ki a Quartz szeptemberi cikkéből. A gyártó piackutatásai alapján a brand még mindig 20 százalékos vásárlói hűséget élvez, ezért próbálják a saját generikum mellett életben tartani a most már prémium terméknek is tekinthető kék pirulát is.

A Viagra úttörő volt a merevedési zavarról szóló közbeszéd kialakításában is: a Forbes szerint még az orvosok és pácienseik közt sem került szóba a probléma, amíg hirtelen el nem lepte a reklámszüneket az ED (erektilis diszfunkció) kifejezés.

A nyilvánvaló előnyökön túl azért néhány káros társadalmi mellékhatással is járt a gyógyszer bevezetése: amellett, hogy a merevedési zavartól nem szenvedő férfiak egyfajta teljesítménynövelőként kezdték használni, a gyógyszer mint egyszerű megoldás háttérbe szorította az erektilis diszfunkció kezelésének kevésbé invazív alternatíváit, így például az életmódváltást (egészséges étrend, fizikai aktivitás, alvásra fordított idő növelése stb).