Tisztára, mint a Mátrixban: gondolatokat ültettek két majom agyába

2017.12.12. · majom

A tudósokat már régóta izgatja, hogyan bonthatnák le a falat az elme, a gondolatok absztrakt fogalma és azok elektrokémiai reakciókkal leírható valósága között, most pedig egy, a Neuron folyóiratban megjelent friss tanulmány szerint egy kicsit közelebb jutottak a megoldáshoz.

„A kutatókat eddig elsősorban az elsődleges érző kérgek (hallókéreg, látókéreg stb.) stimulálása foglalkoztatta, amikor információkat akartak bevinni az agyba” – mondta egy közleményben Marc Schieber, a Rochesteri Egyetem neurológusa, majd hozzátette: most megkerülték az érzékszerveket.

A kísérlethez két rhesusmajmot láttak el elektródákkal, és egy gombokból, karokból, valamint egy forgatható gömbből álló kezelőpultot használtak – azt kellett a majmoknak megérinteniük a jutalomért (ez esetben egy pohár vízért), amelyik mellett felvillant a kéken világító LED égő. A különböző eszközök különböző mozdulatokat követeltek: gomb megnyomása, kar meghúzása, gömb elforgatása.

photo_camera A fénykísérlet és az elektromos kísérlet Forrás: Mazurek and Schieber

Miután a majmok megtanulták a fényjátékot, a kutatók 16-16 elektródát helyeztek a két állat agyának premotoros kérgébe. Ez már egy apró elektromos impulzust is társított a kísérlet során egyre halványuló fény felvillanása mellé, és az egészet addig játszották, amíg már csak az elektródák jelei alapján dolgoztak a majmok: a fények kialvása után ugyanúgy képesek voltak eltalálni, melyik vezérlőhöz kell nyúlni a jutalom érdekében.

A nagyagyban található premotoros kéreg az agy egyik kevésbé feltérképezett része, és egyfajta processzorként működik: a külvilág érzékeléséből beérkező információkat
lefordítja mozgásra, amit a motoros kéreg hajt végre.

Schieber a kutatás potenciális jelentőségét azzal a filmjelenettel szemléltette a Gizmodónak, amikor a Mátrixban Trinity egy helikopterhez közelít, amit nem tud vezetni, amíg Tank egy pár gombnyomással fel nem tölti a nő agyába a helikoptervezetés képességét. Persze gyakorlatiasabb példát is tudott említeni: „Tegyük fel, hogy agyvérzésed volt, tehát még mindig látod a piros és a zöld lámpát, még mindig rá tudsz lépni a gázpedálra, de a kettő közti kapcsolat megszakadt. Talán ezzel újra kialakítható a kommunikáció”.

A tanulmány készítői hangsúlyozzák, hogy egyelőre csak nagyon kevés, majmonként 16 elektródát használtak fel a kutatáshoz, miközben jelenleg már olyan implantátumokon dolgoznak, amelyekkel ezer elektródát is be tudnak ültetni az agyba, így a jövőben akár sokkal bonyolultabb információcsomagokat is közvetíteni tudnak majd a premotoros kéreg felé.