A Facebook önként vállalja, hogy mindenhol adózik, mert úgyis erre a sorsra jutna

2017.12.13. · gazdaság

Elébe szaladt a Facebook az eseményeknek, és bejelentette: véget vet eddigi adózási, pontosabban aligadózási tevékenységének, és ott fizet adót, ahol bevételt termel. Jövőre kidolgozza a menetrendet, és 2019-ben már a világ minden táján adózni fog. A cég az EU-ban mindezidáig Írországban mutatja ki bevételeit, így az ottani, adókedvezményekkel kellemessé tett klímában tudja le közteherviselési kötelezettéségét.

Az unió mindeközben gőzerővel dolgozik azon, hogy olyan szabályt alkosson, amivel fogást lehet találni nemcsak a Facebook, hanem valamennyi digitális cégen. A gond az, hogy a jelenlegi rendszer azokra a cégekre van kitalálva, amelyeknél egyértelműen el lehet dönteni, hogy hol működnek, szolgáltatnak – a fodrász ott adózik, ahol hajat vág. A digitális cégek esetében ez nem egyértelmű, hiszen nem kell ahhoz még az óceánon sem áthajózni, hogy a közösségi média szolgáltatásait igénybe vegyék, vagy hogy filmeket, zenéket, szoftvereket töltsenek le a felhasználók. Így azonban meglehetősen nehéz olyan államban adózásra bírni ezeket a cégeket, ahol ők nem akarnak.

Az unió pénzügyminisztereinek tanácsa, az Ecofin szeptemberben tűzte napirendjére a digitális cégek adóztatási rendszerének kidolgozását, és a Facebook ennek a döntésnek ment most elébe. Az unió hosszabb távon az egységes társasági adóalap szerinti adózást tartja az egyetlen járható útnak, hiszen ez esetben a vállalatok nem tudnának azzal trükközni, hogy bevételeiket azokban az államokban mutassák ki, ahol a lehetős legkevesebbet kell adózni. Addig azonban meg kell alkotni a digitális cégek adóztatásának szabályait. A szövegtervezet a várakozások szerint 2019 első felében készülhet el a Qubitnek nyilatkozó Baráti Ákos szerint. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvédje a mostani Facebook-bejelentéssel kapcsolatban megjegyzete: a digitális cégek adóztatása nagyobb merítés lesz, hiszen nemcsak a közösségi médiában eladott hirdetési felületekről van szó, hanem a teljes digitális szolgáltatóiparról és kereskedelemről.

De hogy lesz itt adózás?

Hogy a Facebook pontosan mit tesz majd, egyelőre nem teljesen egyértelmű. A cég ugyanis azt jelentette be, hogy ott adózik, ahol értékesítésből bevétele keletkezik, illetve ott, ahol irodáik vannak. A két halmaz ugyanakkor nem fedi le egymást, hiszen Európában csak néhány államban van Facebook-iroda, míg hirdetéseket valamennyi országban értékesít a vállalat. Az aligha lenne megvalósítható, hogy a Facebook például a magyarországi bevételek után Magyarországon nem, de Németországban fizetne adót - tette hozzá Baráti.

A cég egyébként jól járna azzal, ha Magyarországon adózhatna, hiszen a 9 százalékos társasági adó igazán versenyképes, a legalacsonyabb Európában, miközben az ír 12,5 százalék. Még akkor is alacsony a magyarországi terhelés, ha hozzáadjuk a 7,5 százalékos reklámadót is, amelyet egyébként már most is meg kellene fizetnie a vállalatnak. A szakértő szerint azzal, hogy Magyarországon is irodát nyitna és itt is adózna a Facebook, nem tenné ki magát lényegesen magasabb kockázatnak, hogy visszamenőleg beszedné tőle az állam a reklámadót, mivel annak alanya a szolgáltatást eddig is nyújtó ír csoportcég helyi iroda hiányában is.

A NAV adótartozással rendelkezőket bemutató publikus nyilvántartása alapján egyébként, habár kissé megkésve, de megindult a behajtás az ír Facebook leányvállalttal szemben az eddig meg nem fizetett reklámadó és annak bírságai tárgyában.

Meglehetősen nehéz megmondani, mennyi pénz is jöhetne be a Facebooktól. A tavalyi reklámtorta 30 százalékát adta az online hirdetés, ebből 51 százalékot vittek el a nemzetközi cégek, praktikusan a Facebook és a Google. Ez a teljes, 216 milliárd forint értékű tortából nagyjából 34 milliárd forint, azt azonban nem tudni, hogyan oszlik meg a bevétel a két óriás között. Ebből a 34 milliárd forintból ugyanakkor jelenleg 2,55 milliárd forint reklámadót nem fizetnek meg a cégek.