Melyik lehet a legjobb európai focicsapat a nagyok közül, ha a pénzt kivesszük a képből?
A Deloitte nemzetközi tanácsadó cég által készített Football Money League 2018-as kiadványa szerint ismét az angol Manchester United érte el a legtöbb bevételt a 2016-17-es pénzügyi évben. A klub annak ellenére vezeti a listát, hogy nem tudta megismételni 2015-16-os eredményét (nem egészen 2 százalékos csökkenés). A manchesteri csapat közel 210 milliárd forintos eredménye csak egy hajszállal jobb, mint a spanyol Real Madridé.
Még mielőtt jobban belemerülünk a legnagyobb bevételű klubok elemzésébe, érdemes pár szót ejteni magáról a tanulmányról. A Deloitte a 2016-17-es szezon pénzügyi eredményeit vette alapul (ez vagy a 2016. december 31-én, vagy a 2017. június 30-án zárult pénzügyi év eredményét jelenti), azaz a legfrissebb elérhető adatokkal dolgoztak. A bevételeket 3 csoportba sorolták:
- mérkőzésnapi bevétel (matchday revenue): főleg a jegybevételeket és a vendéglátásból fakadó bevételeket jelenti;
- közvetítési jogokból fakadó bevétel (broadcast revenue): a belföldi és nemzetközi versenysorozatokért kapott közvetítési jogdíjakból fakadó bevételek;
- kereskedelmi bevétel (commercial revenue): szponzoráció, merchandising és az egyéb kereskedelmi tevékenységhez köthető bevételeket foglalja magában.
Amíg a 2015-16-os évben a top 20 labdarúgó klub összesített bevétele még jóval elmaradt a 7,5 milliárd eurótól, tavaly már bőven meghaladta azt: 7,9 milliárd euróra rúgott. Arányaiban a legnagyobb növekedést a közvetítési jogokból fakadó bevételek emelkedése okozta, amely az előző évi 39 százalékról 45 százalékra nőtt. A legnagyobb bevétellel rendelkező 20 klubot a „Big five”, azaz a legnagyobb európai bajnokságok adják (Anglia: Premier League; Spanyolország: LaLiga; Olaszország: Serie A; Németország: Bundesliga; Franciaország: Ligue 1).
Akkor sem sokat változik a helyzet, ha ezt a rangsort kiegészítjük tovább 10 klubbal. Noha itt már felkerül egy orosz (FC Zenit – 22. hely) és egy portugál (Benfica – 30. hely) csapat is a listára, a további nyolc klubot ismételten a legnagyobb ligák adják. A top 30 klub bevétele egyébként meghaladta a 9,6 milliárd eurót (nagyjából 3000 milliárd forintot).
A top 20 legjava
A 20 legjobb klubot nézve összesen 4 klubnál fordult csak elő, hogy a bevétel nem érte el a 2015-16-os szezon bevételét. Az egyik ilyen klub éppen a listavezető Manchester United, amely a 2016-17-es szezonban történelme során először nyerte meg az Európa-ligát, viszont a bajnokságban csak a hatodik helyet szerezte meg (habár ez utóbbiért nem kevesebb, mint 141 millió fontot zsebelt be). Az EL megnyeréséért egyébként 44,5 millió eurót kaptak a vörös ördögök. A klub teljes bevétele 676 millió euró volt, ennek 48 százaléka sorolható a kereskedelmi bevételekhez (a korábban említett 3 kategória közül ez volt a harmadik), ami érezhető visszaesést jelent a korábbi, évi 53 százalékos arányhoz. Ehhez a bevételtípushoz tartozik például a Chevrolet (amerikai, autóipar) által fizetett mezszponzori pénz, ami nagyjából 60 millió eurót jelent, vagy az Adidastól (német, sportszergyártó) éves szinten befolyó 85 millió euró.
Az előbb említett Manchester Unitedtól kevesebb mint 3 millió euróval lemaradó Real Madridnál viszont majdnem 9 százalékkal emelkedtek a bevételek az előző évhez képest. Ráadásul a BL címvédője mind a 3 bevételi szegmensben növekedést ért el. Arányaiban a legmagasabbat a kereskedelmi bevételeknél (közel 20 százalékot) és szintén ez a csoport teszi ki a legnagyobb hányadot a teljes bevételekből (45 százalék).
A dobogó harmadik fokán a spanyol Barcelona áll, amely szintén képes volt növelni bevételeit 620 millióról 648 millió euróra. A növekedés jelentős része a mérkőzésnapi bevételek emelkedésének köszönhető, habár hozzá kell tenni, hogy ez a forrás is csak 21 százalékát teszi ki a teljes bevételnek. Érdekesség még a Barcelonával kapcsolatban, hogy a klub előrejelzése szerint a 2018-19-es idényre a bevételek már elérik a 700 millió eurós összeget.
Ugorva egyet a listán, vessünk egy pillantást 13. helyen szereplő Atlético Madridra, (ezzel a klubbal a későbbiekben még foglalkozni fogunk). Ami jelentősen megkülönbözteti az első 3 helyezettől az Atléticót, hogy a bevételeinek közel 60 százaléka közvetítési jogdíjakból származik. A klub 272,5 millió eurós összbevétele még a felét sem éri el a városi rivális, a Real Madrid bevételeinek. A lista harmadik spanyol klubja a bevételeit 19 százalékkal tudta növelni.
A mérkőzésnapi bevételek az összbevételhez képest legnagyobb arányban az angol Arsenalnál jelentkeznek (23,9 százalék). A szintén angol Leicester Citynél pedig ez a forrás a legjelentéktelenebb (7,1 százalék). Az előbb említett Leicesternél a közvetítési jogdíjakból eredő bevételek aránya viszont a legnagyobb a top 20 klubjai között, egyedül csak náluk haladja meg az arány a 80 százalékot.
Első hallásra talán meglepő módon a német Bayern München áll ennek a rangsornak a végén. A müncheniek bevételeinek összesen a 25 százaléka származik ebből a forrásból. Ám jelentősen korrigál az előbb említett német csapat a kereskedelmi bevételek terén, ahol a teljes bevétel 58,4 százalékát adja ez a szegmens, és mindössze 9 százalékot tesz ki ez az angol Southamptonnál.
Sikeresség vs. bevételek
Mint ahogy korábban említettük, a top 20 klub közel 7,9 milliárd eurót keresett az tavalyi idényben. Ugyanezek a klubok az elmúlt 5 évben több mint 32,5 milliárd eurót zsebeltek be, ami 310 forintos árfolyammal számolva meghaladja a 10 ezer milliárd forintot. És hogy mennyire sikeresek ezek a klubok a futballpályán?
Ha az európai kupasikereket nézzük meg (Bajnokok Ligája és Európa-liga), akkor a spanyol klubok kiemelkedően szerepelnek. Az elmúlt öt idényben a spanyol klubok hétszer is diadalmaskodtak (háromszor a Real Madrid (BL), háromszor a Sevilla FC (EL) és egyszer a Barcelona (BL), míg az angolok kétszer (Chelsea és Manchester United egyszer-egyszer (EL)). A németeknek (Bayern München (BL)) pedig csak egyszer sikerült elhódítani a legjelentősebb európai kupák egyikét. Érdekesség, hogy az előbb említett klubok közül a Sevilla, habár háromszor is megnyerte az EL-t, még a legjobb harmincba sem jutott be a bevételi rangsorban.
A döntőkön vesztes csapatokat is megvizsgálva már sokkal színesebb képet kapunk. Összesen hét országból kerültek ki ezek a klubok: a spanyolok, az olaszok és a portugálok kétszer, míg az angolok, a hollandok, a németek és az ukránok egyszer hagyták el a pályát vesztesként. A top 20-ban ugyanakkor nem találunk egy holland, egy ukrán vagy egy portugál klubot sem. De hiába a spanyol fölény, az elmúlt öt évben a bevételek közel fele az angol klubokhoz köthető.
Minden elismerést megérdemel az Atlético
Ami a kupákat illeti, a spanyolok messze a legjobban teljesítettek, de egy másik sikerszempontból is megvizsgáltuk a klubokat. A sikeresség mérőszámának az elmúlt 5 évben szerzett UEFA-koefficienseket (UEFA-együtthatókat) vettük alapul, amiket a klubok a nemzetközi kupaporondon (BL és EL) elért teljesítményük után kapnak. Az így megszerzett pontokat vetettük össze az elmúlt 5 év bevételeivel. Tehát azokat a csapatokat kerestük, amelyek a top20 klubok közül a legkevesebb bevétel mellett is kiemelkedő koefficiens számot tudtak produkálni (képlet = 5 év bevétele/5 év koefficiens).
A legtöbb koefficienst az elmúlt öt szezonban a Real Madrid szerezte (156 pont), és ugyanebben az időszakban a legtöbb bevételt is a Real produkálta. A legkisebb pontszámmal a West Ham United szerepel, öt idény alatt mindössze 2,5 pontot szerzett a londoni csapat, ami azt is jelenti, hogy számukra egy pont 325 millió euróba került. A legjobb helyezést elérő angol csapat, a Chelsea sem éri el a 100 pontot, csak a nyolcadik helyen van, a Manchester United pedig csak a tizenkettedik.
A listánk élén a spanyol Atlético Madrid áll, amelynek 1 pont kevesebb mint 8 millió eurójába került. A csapat 122 pontot gyűjtött öt év alatt, és 968,5 millió eurós bevételre tett szert. Az Atlético 2014-ben spanyol bajnok volt, és ebben az évben a Bajnokok Ligája döntőjéig is elért, csakúgy, mint 2016-ban, de a legrangosabb európai kupát elhódítani egyszer sem tudták. Ettől függetlenül kimagasló sikereket ér el a spanyol együttes, és állandóan a legjobbak között tud lenni jóval kevesebb pénzből is.
Követed már a Qubitet a Facebookon? Akkor kövesd a Sportértéket is, így elsőként értesülsz a híreinkről!