A Facebook példátlan mértékű hozzáférést adott a mobilgyártóknak a felhasználók adataihoz
A Facebook az elmúlt évtizedben legalább 60 eszközgyártóval – köztük az Apple-lel, az Amazonnal, a BlackBerryvel, a Microsofttal és a Samsunggal – kötött olyan adatmegosztási szerződéseket, amelyeknek értelmében a gyártók nemcsak a mobiltelefonok tulajdonosainak, hanem azok ismerőseiknek, sőt az ismerősök ismerőseinek adataihoz is hozzáfértek – derítette ki a New York Times.
Az úgynefezett mély hozzáférést (deep access) lehetővé tevő szerződéseket a cég csak azután kezdte felmondani, hogy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) márciusban vizsgálatot indított ellene, mert nyilvánosságra került, hogy ugyan a Facebbok 2011-től kötelezettséget vállalt arra, hogy külső alkalmazások nem férhetnek a felhasználók adataihoz, a szerződések által lehetővé tett deep access birtokában ezt valójában minden további nélkül megtehették.
A barátok barátainak a barátai
A Cambridge Analytica-botrány miatt amúgy is megtépázott Facebook újabb privacy-sértését felgöngyölítő újságírók maguk tesztelték, hogy milyen mélységben férnek hozzá adataikhoz a mobilkészülékek és -alkalmazások fejlesztői. A Blackberry Hub nevű fejlesztői felületén például még azoknak a barátok barátainak barátainak adatai is elérhetővé váltak, akik Facebook-beállításaikban kifejezetten letiltották, hogy harmadik fél hozzáférhessen a profiljukhoz.
A New York Times által megkérdezett Facebook-illetékesek, illetve a készülék- és alkalmazásgyártók is azt állították, hogy nem éltek vissza az adatokkal, és nem is tárolták azokat. A privacy-szakértők ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy ekkora hozzáférési merítésből óhatatlanul is kiszivárognak adatok, már csak azért is, mert a Facebook-profilokból és kapcsolati hálókból begyűjtött információkat az okostelefonok el is tárolják.