A Facebook fellép a Facebook-függés, a Google meg a mobiltelefon-függés ellen
Mióta Mark Zuckerberg az év első felében végigturnézta az Egyesült Államok és az Európai Unió törvényhozó testületeit azzal a mottóval, hogy a Facebooknak a felhasználói az elsők, az üzlet csak másodlagos, először tűnik úgy, hogy valamit mutat is ebből a cég.
A TechCrunch vette észre, hogy a Facebook androidos alkalmazásának kódjában elrejtettek egy olyan funkciót, amely nemcsak megmutatja, hogy az elmúlt hét napban mennyi időt töltött egy felhasználó az alkalmazás használatával, de napi átlagot is mér, illetve emlékeztetőt is be lehet állítani rajta, miután megszabtunk neki egy napi limitet. Így gyakorlatilag úgy viselkedik, mint egy leszokást segítő eszköz.
„Mindig keressük az új módszereket arra, hogy segítsünk a felhasználóinknak a lehető legjobban eltölteni az idejüket a Facebookon” – kommentálta ezt a cég szóvivője. A Facebook csoporton belül ez már nem az első hasonló próbálkozás, májusban szintén a TechCrunch írta meg, hogy az Instagram egy Usage Insights nevű funkciót tesztel, amelynek két fő eszköze van: be lehet állítani egy időlimitet, és ha a felhasználó túllépi, az alkalmazás figyelmeztet; illetve külön jelzi, ha az instázó az elmúlt 48 óra összes posztját látta a feedben, és ideje abbahagyni a görgetést.
A jelszó: digitális jólét
Idén mindkét nagy operációs rendszer fejlesztője is megígérte, hogy hamarosan mindenkinek lehetősége lesz monitorozni, mennyi időt tölt az egyes alkalmazásokkal.
A Google a májusi I/O fejlesztői konferencián jelentette be, hogy digitális jólét címke alatt olyan funkciót tesznek elérhetővé az Androidot használó készülékeken, amellyel nyomon követhetjük például, hogy hányszor oldottuk fel a kijelzőt, hány értesítést kapunk, vagy hogy mennyi időt töltünk egy-egy alkalmazás használatával.
A cég emellett „Ne zavarj!” funkcióval és az elalvás előtti mobilozásról leszoktató, sötétülő képernyővel is segíti az „értelmes használatot”, és bevezetik az egyes alkalmazásokra szabható időlimiteket a hozzájuk tartozó emlékeztetőkkel együtt – ezért léphettek a Facebook és az Instagram fejlesztői is hasonló irányba.
Az Apple szinte pontosan ugyanilyen funkciókat mutatott be június eleji fejlesztői konferenciáján, az új lehetőségeket az iOS 12 következő verziója már tartalmazza.
A Facebook a saját sírját áshatja
A Facebooknál az elmúlt fél évben nemcsak az adatvédelmi botrányok miatt kezdhettek el új stratégiák után kutatni, hanem mert mert a fiatalok tömegesen vándorolnak el a Facebookról. Egy februári statisztika szerint például a 18-24 éves korosztályban 4,7 százalékkal, a 12-17 évesek között pedig már 9,9 százalékkal csökkent a Facebook felhasználói bázisa 2017-ben az egy évvel korábbi számokhoz képest.
A Recode most a Similar Web nevű kutatócég mérését tette közzé, ez alapján ugyan az elmúlt egy hónapban éppen újra nőni kezdett a Facebookon eltöltött idő androidos készülékeken, de egy év távlatában jól látszik, hogy erősen csökkent az app fölénye a napi használatot tekintve a versenytársakhoz képest.
Míg 2017 júniusában a Facebookon 50,4, az Instagramon 27,7, a Snapchaten pedig 25,2 percet töltöttek el naponta az Android-felhasználók, ez egy év alatt 58,5 (Facebook), 53,2 (Instagram) és 49,5 (Snapchat) percre változott. A Snapchat 2017 végén és 2018 elején néhány hónapra megelőzte az Instagramot is, de végül a dobogó első két helye a Facebook csoporton belül maradt.
Instagram, az évszázad üzlete
A Facebook 2012-ben mindössze 1 milliárd dollárért vette meg az Instagramot (azért mindössze, mert két évvel később már 19 milliárdot kellett fizetnie a WhatsApp bekebelezéséért), de ez az évszázad üzletének bizonyult, mára ugyanis az Instagram megszázszorozta értékét: a Bloomberg jelentése szerint már 100 milliárd dollárra becsülik a céget.
Az Instagram a napokban lépte át az 1 milliárd aktív napi felhasználó mérföldkövét is, és az első negyedéves jelentések szerint is megállíthatatlan: míg a Facebook bázisa 3,14 százalékkal nőtt ebben az időszakban, a Snapchat pedig 2,13 százalékkal több felhasználót tudott magáénak, az Instagram közel 5 százalékos növekedést mutatott.
A Bloomberg szerint a fiatalabb felhasználói bázis miatt a hirdetők is az Instagram felé kacsingathatnak a következő években, emiatt jövőre már a Facebook bevételeinek 16 százalékát termelheti ki az Instagram, miközben 2017-ben ez az arány még csak 10,6 százalék volt.
A lap elemzője, Jitendra Waral előrejelzése szerint öt éven belül felhasználói számában is utolérheti az Instagram az anyacéget.
A mobiltelefon-függésről és az eszköz személyiségformáló erejéről ítt írtunk részletesebben: