A tévé halott: Amerikában tarol a Netflix
Minden eddiginél többen fordulnak az USA-ban a Netflixhez, ha filmezni akarnak otthon: az amerikai fiatalok 40 százaléka elsősorban ezt a szolgáltatást használja. A Cowen Group 2500 fős mintán elvégzett májusi felmérése szerint az összes amerikai felnőtt 27 százaléka elsősorban a Netflixet használja „tévézésre”, a hagyományos kábelszolgáltatásokat pedig mindössze 20 százalékuk veszi igénybe. (Az amerikai kábeltévé-előfizetők körében a kábel után a Netflix a legnépszerűbb választás.)
A hagyományos tévéadás a harmadik legnépszerűbb választás 18 százalékos részesedéssel, a YouTube a harmadik 11 százalékkal, igaz, a 18-34 éves felnőttek között a videómegosztó erős másodikként futott be 17 százalékkal. A Netflix a fiatal felnőttek körében is toronymagasan az első helyen áll.
Tíz év múlva negyedmilliárd előfizető
John Blackledge, a Cowen vezető elemzője szerint a Netflix részesedésének további növekedése várható, a cég ugyanis egyre többet költ a saját gyártású sorozatokra: 2018 végéig legalább nyolcmilliárd dollárt szán a programokra. A cég 2018 első negyedévében minden eddiginél nagyobb növekedést mutatott fel: annak ellenére, hogy a szakértők csak 6,3 millió új előfizetővel számoltak, három hónap alatt 7,41 millióan fizettek elő a szolgáltatásra. A cég a következő negyedévben további ötmillió előfizetőre számít az Egyesült Államokon kívülről, az országon belüli piacról pedig 1,2 millió új taggal számol.
A Netflix Originals eddigi legnagyobb sikerei közé tartozott az Orange is the New Black című sorozat, amelynek tavaly jött ki az ötödik évada, valamint a House of Cards, az cég első saját gyártású sorozata: erről a Kevin Spacey körüli zaklatási botrányok idején jelentették be, hogy véget ér a hatodik évaddal, amiből már kiírták a főszereplőt.
A Netflix 2018 második negyedévére 452 órányi saját anyaggal készül, ez 51 százalékos növekedést jelent az előző év kihozatalához képest, de elmarad az első negyedév eddigi rekordjától – ekkor 483 órányi saját műsort sugároztak. A cég tervei szerint 2028-ra több mint negyedmilliárd előfizetővel rendelkezik majd.
Magyarországon továbbra is a tévé a menő
Annak ellenére, hogy 2016 januárja óta hazánkban is hozzáférhető a Netflix, sőt, a cég 2018 áprilisában az egész Európai Unió területén megszüntette a regionális korlátozásokat, Magyarországon nem túl népszerű a szolgáltatás – elsősorban a nyelvi akadályok miatt, de a helyzet itthon is változóban van.
Alan Wolk, a TVREV médiakutató cég elemzője szerint az internet lassan, de biztosan megváltoztatja a televíziózást, a hagyományos sugárzásról az Egyesült Államokban először a kábelelőfizetésekre tértek át, majd egyre nagyobb népszerűségre tettek szert a Netflixhez hasonló tartalomszolgáltatók.
Pintér Róbert és Hack-Handa József 2017-es tanulmányából (Kell-e a Netflix a magyaroknak?) ugyanakkor kiderül, hogy a magyar internetezők Netflix helyett még mindig inkább a torrentezésre esküsznek: a szerzők adatai szerint tavaly a magyarok legalább 33 százaléka használta a torrentet, miközben a Netflix magyarországi felhasználóinak számáról nem ismert adat.
Annyi nyilvánvaló, hogy a cég magyar célcsoportja egyelőre azokból a jó angoltudású médiafogyasztókból áll, akik nem rajonganak a lineáris tévézésért, és van havi két-háromezer forintjuk arra, hogy legálisan jussanak jogtiszta tartalomhoz.
Az eNet 2016-os kutatása szerint a magyar internetezők 91 százaléka rendelkezik TV-előfizetéssel, 86 százalékuk használ videómegosztó oldalakat (YouTube, Vimeo és társai) 33 százalékuk pedig torrenten jut a filmekhez (az ő arányuk valószínűleg ennél nagyobb, hiszen többen is hozzájuthatnak a letöltött filmekhez, ráadásul nem is vallja be mindenki, hogy torrentprogramot használna). A legvalószínűbb az lenne, hogy a Netflix leginkább a torrentezőknek lehet szimpatikus, hátránya azonban, hogy míg torrenten gyakran szinkronos formában is hozzáférhetőek a filmek, az amerikai cégnek nincs ilyen szolgáltatása, legalábbis egyelőre.
Nagyon nem beszélünk angolul
Magyarország az egész Európai Unión belül a sereghajtók közé tartozik, ha idegen nyelvismeretről van szó, ennek megfelelően a szinkron megléte kulcskérdés a szolgáltató megválasztásánál. A felnőtt magyar netezők közel fele (47,9 százaléka) csak magyarul néz filmet, így a Netflix magyar terjedésének legnagyobb akadálya a nyelv. Felirat és szinkron nélkül a magyar netezők mindössze 1,8 százaléka néz filmet, ez körülbelül százezer embert jelent. Azok közül, akik fontolgatták, hogy a jövőben kipróbálják a Netflix szolgáltatásait, a legtöbben (54,3 ) a magyar szinkront hiányolták, a megkérdezettek 43 százaléka pedig drágállta a szolgáltatást.