Napi egymillió kamuprofilt töröl a Twitter, de ha így folytatja, elfogynak a felhasználói
A Twitter ugyan nem kapott annyi támadást a 2016-os amerikai elnökválasztás orosz befolyásolása miatt kirobbant fake news háborúban, mint a Facebook vagy a Google, de azért a tavaly év végi kongresszusi meghallgatás után, idén januárban a cég bevallotta, hogy a korábban bevallottnál sokkal több, legalább 50 ezer dezinformációs troll szállta meg a közösségi oldalt a választás idején.
És ahogy a többi nagy techcég, úgy a Twitter is látványos tisztogatásba kezdett az elmúlt hónapokban, jóvátétel gyanánt. A Washington Post szerint a tavaly év végihez képest kétszer akkora erővel törlik a Twitterről a kamuprofilokat: csak májusban és júniusban például több mint 70 millió fiókot függesztettek fel, ezt a tempót pedig júliusra is sikerült átmenteni. Ez napi több mint egymillió fiókot jelent.
A Twitter biztonságért felelős alelnöke, Del Harvey szerint a tisztogatás nem érinti súlyosan az oldal aktív felhasználóinak számát (ami 336 milliónál járt az első negyedév végén), mivel a problémás fiókok nem használták rendszeresen az oldalt.
A felgyorsult ütemű nagytakarításnak nemcsak a Twitter PR-osztálya, de ideális esetben a cég fő bevételi forrását adó hirdetők is örülhetnek, hiszen a reklámok úgyis csak a valós, aktív felhasználókat érik el. Ennek ellenére a Washington Post információ szerint a felhasználók konkrét számának gyors csökkenése miatt belső konfliktusokat okozott a cégnél az új irány kijelölése. Néhány cégvezető nem látta igazán komolynak a helyzetet, őket azzal győzte meg egy programozó, hogy több ezer álkövetőt vásárolt bármiféle nehézség nélkül.
Elemzők szerint a Twitter sosem lépett fel elég határozottan a botok és a trollok ellen, és a kifelé mutatott zéró toleranciához képest megengedően szabták meg a törlendő kamuprofilok kritériumait. „Ha egy fiók naponta ezernél is többet tweetel, akkor nincs kérdés, hogy az egy bot” – mondta a lapnak Samuel C. Woodley, a Digital Intelligence Lab kutatási igazgatója.
Egy új módszerre is az elmúlt hónapokban jöttek rá: az orosz trollok már nem maguk hoznak létre fiókokat, hanem a közösségimédia-profilok feketepiacán vásárolnak létező fiókokat – minél régebbi egy profil, annál drágább, mivel a régiek egyszerűbben áthatolnak a spamszűrőkön.