Donald Trump eltöröltetné Kalifornia klímavédelmi intézkedéseit
Az amerikai kormányzat arra készül, hogy elvegye az önszabályozás lehetőségét Kaliforniától, amely maga határozta meg kibocsátási sztenderdjeit. Az ügyben már készül egy javaslat, amelyet várhatóan ezen a héten tesznek közzé.
A Bloomberg által megszellőztetett indítvány célja, hogy felülvizsgálja a kaliforniai kibocsátási normákat, amelyek a legszigorúbbak közé tartoznak az országban. A kaliforniai szabályozás módosítása hatással lehet az elektromos járművekre vonatkozó önkéntes vállalásra is –Jerry Brown kormányzó idén januárban rendelte el, hogy 2030-ra 5 millió elektromos jármű járja az állam útjait.
Kalifornia 2009-ben kapott felhatalmazást az Amerikai Környezetvédelmi Hivataltól (EPA) arra, hogy az amerikai államok közül egyedüliként maga rendelkezzen a kipufogógáz-kibocsátási normákról. A többi állam követheti a szövetségi szabályozást vagy a Kaliforniai Levegő-felügyeleti Hatóság (CARB) szigorúbb sztenderjeit, saját hatáskörben viszont nem szabályozhatják a kibocsátást.
Az új kormányzati javaslatot az EPA és az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala is támogatja a Bloomberg értesülése szerint. Mindkét hatóságnak saját megoldása van arra, hogyan fossza meg Kaliforniát a kibocsátási önrendelkezéstől. Az EPA várhatóan visszavonja a Clean Air Act néven ismert 2009-es felmentést, míg a közúti hatóság arra fog hivatkozni a vitában, hogy éppen az az 1975-ös törvény tiltja az államok saját hatáskörben elrendelt kibocsátási korlátozásait, amely életbe léptette az első szövetségi szintű üzemanyag-hatékonysági sztenderdet.
Kalifornia tavaly fogadta el azt a tervet, amelynek értelmében az állam az 1990-es értékekhez képest 2030-ra 40 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Ha a kormányzati javaslatot elfogadják, az ügy nagy valószínűséggel a bíróságon köt ki. Miközben a kaliforniai önkéntes vállalás megtámadása okoz némi bizonytalanságot, valószínűtlen, hogy fennakadást okozna az elektromos járművek felfutásában, hiszen a hagyományos autógyártók (pl. a Ford, a Volkswagen és a Porsche) egymás után kötelezik el magukat mellette.