Donald Trump eltöröltetné Kalifornia klímavédelmi intézkedéseit

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Az amerikai kormányzat arra készül, hogy elvegye az önszabályozás lehetőségét Kaliforniától, amely maga határozta meg kibocsátási sztenderdjeit. Az ügyben már készül egy javaslat, amelyet várhatóan ezen a héten tesznek közzé.

A Bloomberg által megszellőztetett indítvány célja, hogy felülvizsgálja a kaliforniai kibocsátási normákat, amelyek a legszigorúbbak közé tartoznak az országban. A kaliforniai szabályozás módosítása hatással lehet az elektromos járművekre vonatkozó önkéntes vállalásra is –Jerry Brown kormányzó idén januárban rendelte el, hogy 2030-ra 5 millió elektromos jármű járja az állam útjait.

Kalifornia 2009-ben kapott felhatalmazást az Amerikai Környezetvédelmi Hivataltól (EPA) arra, hogy az amerikai államok közül egyedüliként maga rendelkezzen a kipufogógáz-kibocsátási normákról. A többi állam követheti a szövetségi szabályozást vagy a Kaliforniai Levegő-felügyeleti Hatóság (CARB) szigorúbb sztenderjeit, saját hatáskörben viszont nem szabályozhatják a kibocsátást.

Kibocsátási ellenőrzésnek vetnek alá egy autót Pasadenában 2009 januárjában. Ezt is Kalifornia állam tette kötelezővé.Fotó: DAVID MCNEW/AFP

Az új kormányzati javaslatot az EPA és az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala is támogatja a Bloomberg értesülése szerint. Mindkét hatóságnak saját megoldása van arra, hogyan fossza meg Kaliforniát a kibocsátási önrendelkezéstől. Az EPA várhatóan visszavonja a Clean Air Act néven ismert 2009-es felmentést, míg a közúti hatóság arra fog hivatkozni a vitában, hogy éppen az az 1975-ös törvény tiltja az államok saját hatáskörben elrendelt kibocsátási korlátozásait, amely életbe léptette az első szövetségi szintű üzemanyag-hatékonysági sztenderdet.

Kalifornia tavaly fogadta el azt a tervet, amelynek értelmében az állam az 1990-es értékekhez képest 2030-ra 40 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Ha a kormányzati javaslatot elfogadják, az ügy nagy valószínűséggel a bíróságon köt ki. Miközben a kaliforniai önkéntes vállalás megtámadása okoz némi bizonytalanságot, valószínűtlen, hogy fennakadást okozna az elektromos járművek felfutásában, hiszen a hagyományos autógyártók (pl. a Ford, a Volkswagen és a Porsche) egymás után kötelezik el magukat mellette.