Újabb crowdfunding botrány: 700 ezer dollárral tűnt el a csodahátizsák tervezője

2018.09.01. · TECH

700 ezer dollárt adtak össze a támogatók az Indiegogón és a Kickstarteren az iBackPack nevű okos hátizsákra. A hátizsák nagyon is vonzó újításnak tűnt: akkumulátoraival menet közben működteti az összes kütyüt, a viselő barátainak mozgó hotspotként szórja a netet – ígérte a készítő, Doug Monahan, aki 2015-től az Indiegogón (ahonnan már eltűnt a termék oldala), 2016-tól pedig a Kickstarteren is gyűjteni kezdte a pénzt. Ám a táskát a mai napig nem szállította le a vevőknek, bár egyes támogatók kaptak néhány kiegészítőt, például kábeleket és akkumulátorokat.

A többéves késést a projekt gazdája nem részletezett akkumulátorproblémákkal indokolta, elhangzott az is, hogy még túl robbanékonyak a lítiumionos akkumulátorok. Monahan utoljára 2017 márciusában frissítette a projekt két pénzgyűjtő oldalát. Két korábbi crowdfunding kampánya sosem jutott el a célösszegig.

Az ügyet a Verge értesülése szerint már a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) vizsgálja.

Ilyen sokat tudna az iBackPack.
photo_camera Ilyen sokat tudna az iBackPack. Fotó: Kickstarter

Az iBackPack támogatói közül többen elmondták, hogy a hatóság a héten felvette velük a kapcsolatot. Az FTC fogyasztóvédelmi irodája köremailt küldött a feltételezett károsultaknak, miután számos panaszt kapott a hátizsák ügyében. A levében arról érdeklődtek, hogy a címzett megkapta-e a táskát, és leírták, hogy a bizottság a jövőben szeretné megelőzni a további közösségi finanszírozásos visszaéléseket. Az FTC a lapnak már nem erősítette meg, hogy vizsgálják az ügyet, mondván, a nyomozásaik nem nyilvánosak. A .gov-ra végződő emailcímről küldött levélben feltüntetett FTC-s név és telefonszám azonban valósnak bizonyult.

A Kickstarter viszont megerősítette a nyomozás hírét, az FTC velük már tavaly felvette a kapcsolatot. „A legtöbb Kickstarter-kampány elindítója betartja, amit ígért, és végigviszi a projektjét, azok azonban, akik nem teszik ezt, jogi következményeknek néznek elébe” – közölte a cég szóvivője. Az Indiegogo a nyomozás érdekeire hivatkozva nem kommentálta az értesülést.

Nincs nagy mozgástere az FTC-nek

Eddig csak egyszer fordult elő, hogy az FTC hasonló ügyben akcióba lendült: 2015-ben Erik Chevalier több mint 122 ezer dollárt szedett össze egy társasjátékra, amit soha nem szállított le, később pedig még el is adta a támogatók adatait külsős cégeknek. A következmények nem voltak valami súlyosak: megtiltották neki, hogy továbbadja a vevők adatait, vagy másképp nyerészkedjen azokon, illetve hogy a jövőben félrevezető közösségi finanszírozási kampányokat folytasson le, és hazudjon a visszatérítési szabályokról. Chevalier ugyanis teljes visszatérítést ígért, ha a projekt meghiúsul, de ezt sosem váltotta valóra. Az FTC ugyan azt akarta, hogy fizessen a károsultaknak, de Chevalier addigra elköltötte a pénzt lakbérre és más személyes költségekre. Akkoriban az FTC tehát nem követett el mindent, hogy a támogatók pénzét tényleg a termék fejlesztésére költsék el, és ne a projektgazda tegye azt zsebre. Jessica Rich, a fogyasztóvédelmi iroda akkori igazgatója még azt is mondta, hogy a vevőknek bízniuk kell benne, hogy pénzüket valóban az általuk támogatott projektre fordítják.

Az iBackpack támogatói is úgy gondolják, hogy Manahan eladhatta az adataikat más crowdfundinggal foglalkozó cégeknek, amelyek közül néhány már fel is vette velük a kapcsolatot. Az egyik finanszírozónak az FTC munkatársa azt írta, hogy „a bizottság mindig igyekszik annyi pénzt visszaszerezni a károsultaknak, amennyit csak lehet, ha az ügy eljut a bírósági szakaszig”. Ám ha a pénzt már elköltötték, akkor nincs miből visszatéríteni.

Az iBackPacknek már a weboldala sem működik, ahogy az ott feltüntetett emailcím sem, és Monahan sem ad életjelet. A károsultak bíznak benne, hogy az FTC megtalálja őt, és visszaszerzi a pénzüket, vagy legalább ráirányítja a figyelmet a félresikerült kampányra.

Véget ért a Shokabell-álom is

Az amerikai történet sokban emlékeztet a Shokabell történetére, amelyet az év elején tárt fel a Qubit. A magyar fejlesztésű okos biciklicsengőre 2016 nyarától fogva indított közösségi finanszírozási kampányt a tervező, Falus Dániel vállalkozó. 200 ezer dollár, azaz mai árfolyamon több mint 55 millió forint gyűlt össze, de még a nagy összeggel beszálló támogatók sem kapták meg a csengőjüket, holott az első ígéret szerint azt tavaly júliusban kellett volna leszállítani. Ezt később Falus azzal magyarázta, hogy fúzióra lép egy San Franciscó-i céggel, ezért ezt a fejlesztést kénytelen leállítani.

A Qubit kérdésére Falus azt mondta, „a Kickstarter nem egy webshop”, hanem egy lehetőség befektetni valami olyanba, amire piaci igény mutatkozik, de kötelezettség ezzel nem jár. Szerinte ezzel rengeteg Kickstarter-felhasználó sincs tisztában, és ez abból is látszik, amikor visszatérítést követelnek tőle – a platformnak ugyanis erre nincs életképes modellje.

Idén júliusban aztán Falus üzent a finanszírozóknak: a pénz és a stáb is elfogyott a projekt alól, ezért hamarosan a tömeggyártásra 95 százalékos állapotban kész termék minden dokumentumát (tervek, dizájn, áramkörök, szoftver, firmware, forráskódok stb.) közzéteszi a Creative Commons licence alatt.

Kapcsolódó cikk a Qubiten:

link Forrás