A Facebook havi 20 dollárt fizetett tinédzsereknek, hogy szorosan követhesse online életüket

2019.01.31. · TECH

13 és 35 év közötti felhasználóknak reklámozta a Facebook azt az appot, amely követi és rögzíti mobilos és webes aktivitásukat. A Research nevű alkalmazás letöltéséért, azaz a személyes adatokhoz való hozzáférésért cserébe legfeljebb havi húsz dolláros fizetséget ajánlottak fel a bepalizottaknak – derítette ki a TechCrunch. Megdöbbentő mennyiségű adatra sikerült így szert tenni 2016 óta, amióta az alkalmazás megjelent a piacon.

A Facebook a lapnak elismerte, hogy a felhasználói szokások további feltérképezésére futtatta a Research programot. A cég állítása szerint a beszervezett felhasználóknak mindössze 5 százaléka volt tizenéves, és tőlük is kérték a szülői beleegyező nyilatkozatot.

A cég még arra is felkérte a felhasználókat, hogy készítsenek képernyőképet amazonos rendelési előzményeikről. Hogy leplezzék a Facebook érintettségét a dologban, egyes dokumentációkban csak Project Atlasként hivatkoztak az adatturkáló programra, sőt olyan bétatesztelő szolgáltatókon keresztül működtették, mint az Applause, a BetaBound vagy a uTest.

A Facebooknak már volt egy hasonló esete az Onavo Protect nevű appal, amelyet az Apple augusztusban tiltott le. Azzal, hogy az alkalmazással közvetlen elérést szerzett a felhasználók eszközeinek hálózati forgalmához, a cég ezúttal is fittyet hányt az App Store szabályzatára, ahogy ezt az Apple egyik szóvivője szerdán meg is erősítette. Androidon azonban továbbra is működni fog a Facebook Research.

A TechCrunchnak most azt mondták a Facebooknál, hogy ahogy a riport megjelenik, el is tüntetik az alkalmazás Apple-verzióját.

Azt már az MIT Technology Review hírlevelében fűzték hozzá, hogy miből fakadhat a Facebook csillapíthatatlannak tűnő adatétvágya: részben abból a piaci paranoiából, hogy a felhasználók egyszercsak átpártolnak egy másik szolgáltatásra. Azáltal, hogy megfigyelik a telefonokat, hamarabb észlelhetik, ha egy új szolgáltatás hirtelen népszerűvé válik a tinédzserek körében, és gyorsan felvásárolhatják a potenciális kompetítort, ahogy történt ez az Instagrammal.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás