Egy átlagos amerikai évi 1000 dollárért lenne hajlandó lemondani a Facebookról
Nagyjából hetente, de lehet, hogy naponta felröppen a hír, hogy a Facebook előfizetéses lesz, ezt pedig ugyanilyen rendszeresen egy csomóan el is hiszik – épp ezért van az oldalon egy külön szájbarágás arról, hogy még mindig csak az összes személyes adatunkkal fizetünk a szolgáltatásért, és nem kell attól tartanunk, hogy jövő héttől sárga csekket küldenek minden kiposztolt szelfi után. Az oldalon azt is fontosnak tartják megemlíteni, hogy bár a Facebook ingyenes, az internet még nem az, szóval nem árt észben tartani, hogy egyrészt az egyik nem azonos a másikkal, másrészt pedig ha kikapcsolják a netet, Facebookozni sem tudunk majd.
Ha fizetnek, nem kell
De hogyan mérjük annak az értékét, ami ingyenes? Jay Corrigan, a Kenyon College közgazdaságtan-professzora megfordította a kérdést: azt vizsgálta, hogy vajon mennyi pénzért mondanának le az emberek a Facebook áldásairól. A kutatás során árverésre bocsátották a nem-Facebookozást, és arra jutottak, hogy ezer dollárért a legtöbben már hajlandók lennének egy évre hanyagolni az oldalt – ez naponta körülbelül hétszáz forintot hozna nekik a konyhára.
A Facebook népszerűsége egyébként is csökken, a fiatalok egyre inkább más közösségi oldalakhoz fordulnak, ha online életet akarnak érni, és a cég imidzsének az egymást követő adatlopási, kiszivárgási és trollbotrányok sem tettek túl jót – a Cambridge Analytica után egymást érték a Facebook indiszkréciójáról szóló hírek, az amerikai választásokat befolyásoló orosz dezinformációs támadásokról pedig szinte naponta derülnek ki újabb és újabb részletek. A cég fennállása óta 2018-ban csökkent első ízben a felhasználók száma, de még így is rengetegen vannak jelen az oldalon – úgy tűnik, mégis van az a pénz, amiért az ember hajlandó elhagyni a közösségi médiát.
Egy-két ezres
A kutatók három aukciót szerveztek, ezek alapján úgy tűnik, hogy a Facebook-nemhasználatot a felhasználók évi egy-két ezer dollárért vállalnák el. Az árban elég nagy volt a szórás, de általánosságban elmondható volt, hogy az egyetemisták nehezebben mondanának le a közösségi média használatáról: ők csaknem kétezer dollárt kértek volna azért, hogy egy évig ne használják a szolgáltatást. Egy átlagos amerikai középnyugati felnőtt ugyanakkor már egy ezressel is beérné. Voltak olyanok is, akik már az árverés gondolatát is elutasították, ezért valószínű, hogy egyesek semmi pénzért nem mondanának le a napi betevő facebookozásról.
A Facebook a világ legnépszerűbb közösségi oldala, egyúttal a Google és a YouTube után a harmadik leglátogatottabb weboldal a világon. Corrigan és társai az árveréseken az után fizették ki a résztvevőket, hogy a kísérleti alanyok bizonyítottan elhagyták a Facebookot egy hétre. Ebből számolták ki, mennyibe kerülne egy egész évnyi absztinencia – de ebből az is következik, hogy hiába a nagy szavak és nagy elhatározások, a több mint ezer fős csoportból senki nem vállalta, hogy valóban egy egész éven keresztül hanyagolja a facebookozást.