Büdösebbek és finomabbak azok a sajtok, amik hiphopot hallgatnak
A Berni Művészeti Egyetem és a Käsehaus K3 sajtkészítő cég közös projektjében arra keresték a választ, hogy van-e valamilyen érzékelhető hatása a zenének az egyik leghíresebb svájci sajt, a berni kantonból származó ementáli ízére. Az ötlet Beat Wampfler lóspecialista állatorvos fejéből pattant ki, aki szabadidejében sajtkészítő, egyben a K3 tulajdonosa. A sajtászatban egy barlangban érlelik az ementáli sajtokat, itt állítottak fel kilenc dobozt. Ezek közül nyolcban zenét játszottak a bennük pihenő sajtoknak, a kontrollcsoportot pedig békén hagyták.
A kísérlet művészi részéért Michael Harenberg médiaprofesszora volt a felelős, ő és diákjai választották ki a zenéket. A dolog csak elsőre tűnik némileg bizarrnak, a hanghullámok ugyanis a jelek szerint tényleg befolyásolhatják a sajt belsejében végbemenő kémiai folyamatokat.
A Stairway to Heaven bezzeg nem tetszett neki
A sajtokkal hat és fél hónapon keresztül hallgattatták végtelenítve ugyanazt a számot. A tracklisten szerepelt a Led Zeppelintől a Stairway to Heaven is, de ez a gyöngyöt a disznók elé minősített esetének bizonyult: a zsűri csupán lágyabb ízhatásról számolt be a Zeppelint hallgató sajtok esetében. Hasonlóképp járt a többi műfaj is, egyedül a Tribe Called Quest hiphopzenekar We Got the Jazz című száma indította meg a sajtot. Kiderült az is, hogy az ementáli a klasszikus zenét sem szereti különösebben, ettől is finomabb lett ugyan, de nem nagyobb mértékben, mint bármi mástól.
A hiphopos sajtról a laborvizsgálat során is megállapították, hogy különbözik a társaitól, bár a többi sajt és a kontrollsajt között nem fedeztek fel hatalmas különbségeket, a művészekből, gasztronómiai szakemberekből és zenészekből álló kóstolóbizottság úgy ítélte meg, hogy mindegyik zenekedvelő sajt lágyabb ízűnek bizonyult, mint a natúr, a hiphopos pedig itt is vezette a listát – ebben az esetben egyöntetűen édeskésebb ízvilágról számoltak be a kóstolók.
Benjamin Luzuy sztárséf rendkívül lelkes volt a kutatás eredményeivel kapcsolatban, Wampfler pedig nem zárja ki, hogy a jövőben további kísérleteket fognak végrehajtani a muzikális tejtermékek varázslatos világában. A további tesztek során más hiphopzenekarokat is bemutatnak majd a tízkilós ementáliknak, de a sajtkészítőtől már AC/DC-s és bluesban érlelt sajtot is rendeltek már.